Conquistador (Xavier) 1 Deel I
2 Deel II

Conquistadores (Spaans voor 'veroveraars') waren de soldaten die een groot deel van Latijns-Amerika onder Spaanse controle brachten. Dit speelde zich af tussen de 15e tot de 17e eeuw. Eén van de bekende conquistadores was Hernán Cortés de Monroy Pizarro Altamirano, marqués del Valle de Oaxaca oftwel gewoon Hernando Cortez. We kennen hem van zijn verovering van Mexico. Hij had gehoord over een rijk en machtig land en vroeg toestemming om dit land te ontdekken en veroveren. Oorspronkelijk ging men in Spanje akkoord maar later vertrok Cortez toch zonder officiële goedkeuring.

Toen hij aankwam in wat we nu Mexico noemen, ontmoette hij een Azteeks meisje dat hem vergezelde op zijn veroveringstocht. Hij stichtte Veracruz om zo minder afhankelijk van Spanje te kunnen zijn (minder bevoorrading vanuit het thuisland nodig) en trok het binnenland in. Toen hij de Azteekse hoofdstad Tenochtitlan bereikte, werd hij verwelkomd door Motecuhzoma (koning der Azteken) die hun aanhankelijk als goden aanziet. Maar er breekt na een tijdje een opstand uit tegen de Spaanse goden en ondertussen stuurde Spanje een leger om Cortez terug in het gareel te laten lopen.

Tot zover lopen de verhalen (geschiedenis - strip) eigenlijk gemeenschappelijk. Maar dan komt er een heerlijk Dufaux-laagje en zijn we vertrokken voor een wervelend verhaal. Cortez stuurt een soldaat op pad om de rijkdommen van de Azteken in te pikken. Deze soldaat, Hernando Royo is eigenlijk het echte hoofdpersonage van deze strip. Hij neemt een speciaal team mee op rooftocht en ontmoet samen met hen de echte Azteekse natuur. Niks is zo simpel als het lijkt: magie, monsters,.. allemaal aanwezig in dit vreemde continent. Zoals we gewoon zijn van Dufaux voorziet hij volop in uitbundige actie-momenten in deze beklijvende wereld.

Het is dankzij de excellente tekenkunsten van Xavier dat we hier meesterlijke plaatjes voorgeschoteld krijgen. De afschrikwekkende natuur van Mexico wordt prachtig weergegeven. De Azteekse en Spaanse cultuur en natuur smijt er nog een horrorsausje bovenop dat Xavier prachtig weet te capteren. Het is echt om je duimen en vingers van af te likken.

In het kort: Een geslaagd tweeluik.. met optie op een vervolg...