Snow White 1 Snow White

Sneeuwwitje lijkt de laatste tijd erg in trek bij het volwassen publiek. Verschillende films die niet geschikt zijn voor jonge kinderen zagen het levenslicht (waarvan Snow White and the Huntsman het meest aansluit bij deze vertelling) en nu brengt Dark Dragon Books ook het werk van L’Hermenier en Looky uit, een volwassen adaptatie van het bekende sprookje.

Het verhaal bevat vele gekende elementen: een stervende koning, een heks, de magische spiegel, de giftige appel, de jager en de prins, 7 dwergen... en nog zoveel meer. Dus ja, zowat iedereen die dit album gaat lezen, zal het verhaal (her)kennen. De auteurs schiepen echter geen flauw afgietsel van de de Disney-klassieker, maar maakten er een uniek en volwassen verhaal van. Bovendien namen ze ook afstand van enkele klassieke fragmenten die waarschijnlijk veel moeilijker in te passen waren in het geheel. Een gelukkige keuze! Het maakt dit werk tot een genietbaar geheel dat vlot leest.

Ook het tekenwerk getuigt van heel wat vakmanschap. Door het zachte kleurgebruik en het eerder beperkte kleurenpalet per pagina is er een prachtige sfeerschepping. Het verhaal begint met koude en kille kleuren die perfect aansluiten bij de ijzige sfeer die er heerst in het land waar alles zich afspeelt. Naarmate de hoop op een betere toekomst toeneemt, worden de kleuren vrolijker en vooral sterker. Een knap staaltje inkleurwerk van Lamirand.
Tot slot wil ik nog meegeven dat ook de pagina-indeling en de perspectieven erg goed in elkaar steken.

De 16 bladzijden schets-dossier aan het einde van het album zijn absoluut geen must, maar vormen wel een leuk extraatje. Persoonlijk vond ik de blik op het tot stand komen van enkele afbeeldingen (een studie) het interessantst. De werken van andere tekenaars zijn wisselend van kwaliteit: de ene tekening verdient al meer z’n paginagrote afdruk dan de andere.

Besluit: ondanks het overbekende verhaal, maakten de auteurs van dit album toch een originele herwerking die de aanschaf waard is! En dit zowel voor de tekeningen als voor het verhaal.