Ythaq 10 Terugkeer naar Nehorf

Menigeen zal het met me eens zijn. Ythaq is één van de beste space opera strips die ons een half decennium heeft meegenomen op een planeet vol scifi en fantasy. Dat het album ‘De onmogelijke waarheid’ eigenlijk ook het einde van de reeks moest zijn, hadden velen gehoopt. Maar een succesverhaal zo maar eindigen zou commercieel gezien geen goede zet zijn. Hierdoor krijgen we een tweede cyclus dus, die start met het album ‘Terugkeer naar Nehorf’. Hebben het hit-duo Arleston en Floch het nog in zich om, na het toch wat zwakke einde van vorig album, een tweede cyclus aan te kunnen? Lees maar verder, dan vertel ik je er alles over.

Wat me vooral opvalt, is dat de studio waar het album wordt gemaakt, deze reeks meer en meer moderniseert. Je hebt niet alleen een tekenaar (Floch) en inkleurder (Claude Guth) maar ook een special effects man (Lamirand). Ze geven de albums nu ook een gelijkaardige behandeling zoals de herwerking van Lanfeust van Troy die in integrales werd heruitgegeven. Het maakt dat de tekeningen er completer uitzien. Er komt uiteraard heel veel computer werk aan te pas en je krijgt steeds meer het gevoel dat het er Golden City-achtig gaat uitzien. Strak, modern en redelijk gedetailleerd. Zelf vind ik dit een knappe beweging van de studio en ik kan de drang naar vernieuwing van technieken dan ook goed smaken.

Arleston zelf kwijt zich van even goed werk. Er is een periode geweest dat zijn vertelkunsten wat minder waren, maar hij heeft weer inspiratie en waarschijnlijk een muze, die hem daar bij helpt, gevonden. Dit tiende deel, en eerste album, van de nieuwe cyclus neemt je hand vast en laat het niet meer los, om je zo weer mee te nemen in zijn welbekende rollercoaster van vertelsels. Gelukkig voelt het geheel wat volwassener aan maar het blijft zeer herkenbaar als Ythaq materiaal.

Een denderend nieuw deel in dit fantastische scifi epos, dat je weer in een groot nummer van albums zal meenemen in een omgeving waar men alleen van kan dromen, maar eigenlijk wel aanwezig wil zijn.