Carbeau - Barones & bolides 1 Ferrari 250 GT Berlinetta

Autoweek is een Nederlands tijdschrift over.. euh.. auto's. Sinds januari 2012 pakte het tijdschrift uit met een wekelijkse strip. Deze strip werd bedacht door de eind- en webredacteur bij AutoWeek, Noel Ummels, en getekend door Eric Heuvel, waarbij vooral die laatste voor de meesten wel een bekende naam zal zijn. Na het einde van het verhaal in Autoweek en het succes dat het week na week haalde, werd beslist om er een 'echte' strip van te maken. Dit is Carbeau 1: Barones & bolides geworden. Maar maakt deze strip enige kans bij echte stripliefhebbers of blijft het toch eerder een strip voor de lezers van Autoweek?

De openingsscène is een begrafenis waar een vrouw, eerder nonchalant, een bloem in het graf smijt. Berlinetta, Berli voor de vrienden, is duidelijk niet zo verdrietig van de dood van diegene die begraven wordt. Maar dit blijkt wel haar vader te zijn. Haar erfenis is groot en omvat een hoop klassieke wagens. Eén er van is echter gestolen een paar maanden geleden. Ze wil dat onderzoeken want ze heeft een speciale connectie met die wagen, een Ferrari Berniletta (ja, zoals haar naam). Ondertussen rijdt ze lustig rond met een aantal snelle wagens. De snelheid en de nonchalante houding zorgt er voor dat ze een botsing krijgt. Maar dit draait gunstig uit voor haar. De bestuurder van de andere wagen, Logan, wordt haar mede-detective in haar onderzoek. Kunnen ze de wagen terugvinden? En komt Berli in het reine met de dood van haar vader?

Zoals de snelle wagens in het verhaal, verloopt het verhaal zelf minstens even snel. Het is soms toch wel even naar adem snakken. Tussen de autoraces, moordpogingen, omkoperij en gevechten door bevat zowat elke pagina een nieuwe wending in het verhaal of een cliffhanger. Dit alles wordt aangevuld met droge humor en sarcasme, dat veelvuldig gebruikt wordt door de hoofdrolspelers. Dit werkt in het tijdschrift en ook in de strip. Het dwingt je bijna om toch maar zo vlug mogelijk het blad om te draaien en verder te lezen. Neen, vervelen kan hier niet.

De duidelijke stijl van Heuvel kennen we wel. Het is een stijl die perfect bij dit soort verhalen past en mee de snelheid er in houdt.

Ondertussen weten we ook al dat de strip een tweede verhaal zal krijgen in het tijdschrift. Het verhaal van Berli en Logan is dus nog niet ten einde.

In het kort: een vlot geschreven album met een spannend detective-verhaal.