S1ngle 12 Love

Sinds Meccano heeft Hanco Kolk een streepje voor bij mij. Alleen daarom al zou ik deze uitgave bekijken. Maar ook Peter de Wit is geen onbekende met zijn Sigmund. We weten dus al wat we kunnen verwachten: leuke gags die met prachtige, vloeiende lijntekeningen zijn weergegeven. En ja hoor, dat krijgen we dan ook… gelukkig maar, want ze doen dit voortreffelijk. Dit is een winnende combinatie. De lach is niet van mijn gezicht verdwenen tijdens het lezen van S1ngle Love.

We volgen 3 vrouwen: knorpot Nienke, lieftallige en lichtjes naïeve Fatima en femme fatale Stella. Die combinatie geeft vuurwerk: elk op zijn beurt worden ze in hun hemd gezet, maar krijgen ze ook voldoende kansen om anderen in hun hemd te zetten. Dit zijn geen doetjes en je wilt ze zeker niet zonder handschoentjes aanpakken, zoals sommige mannen tot hun scha en schande ontdekken doorheen deze strip. Laten we immers niet vergeten dat het hoofdthema van dit deel het vinden van de ware liefde is. Er vallen nogal wat mannen ten prooi aan de karakters van deze drie en dat tijdens dates, onenightstands en de zoektocht naar Tim (Fatima heeft ooit haar naam in het zand geschreven, waarna de zee verschillende letters wegvaagde en alleen Tim liet staan. Dit zal dan ook de naam van haar ware ik zijn, is haar conclusie.). Daarnaast laten de mannen zich heus niet allemaal doen hoor... er is best wel weerwerk te vinden. En het is die wisselwerking tussen de vrouwen onderling, gecombineerd met de ... euh... unieke benaderingen naar mannen toe, die de glimlach doet verschijnen en stevig op mijn gezicht houdt.

Na het sluiten van deze strip weet ik weer waarom ik Hanco Kolk zo een meester vind. Zijn tekenkunsten maken de gags nog luchtiger. Het brengt de gags van Peter de Wit sterker naar voor en dat is een kunst bij strookjes die al zeer grappig zijn van opzet. De twee vormen een perfecte combinatie, die elkaar versterken en ondersteunen. Het enige probleem dat dit oplevert, is dat ik dit niveau ga verwachten van alle gag-strips, wat niet echt realistisch is, jammer genoeg.

In het kort: een zeer sterk werk, dat mijn verwachtingsniveau voor dit soort strips de hoogte in trekt.