100 Bullets (Lion) 1 Boek 1

Gezien de reputatie van 100 bullets, vraag ik me af of ik deze comic nog moet introduceren? Maar gelet op het feit dat niet iedereen houdt of op de hoogte is van de Amerikaanse comics, lijkt het me toch best om het even te doen.

100 bullets of 100 kogels. Het start allemaal wanneer Dizzy Cordova een revolver tegen haar hoofd krijgt geduwd, en dat met het slechte einde naar haar toe. Het regent, ze sluit haar ogen en we zien hoe het zo ver heeft kunnen komen: op de bus die haar wegbrengt van de gevangenis, waar ze tot nu toe in zat, richting de stad, stapt een vreemde man op. Agent Graves, zo heet die rare snuiter, zet zich naast haar en vertelt haar dat de moord op haar man en zoon in een drive-by niet was wat zij tot nu toe altijd geloofd heeft. Het was geen vergelding voor haar bende-activiteiten, maar iets veel sinisters. In de aktetas die hij bij zich heeft, zit het bewijs, alsook een revolver samen met 100 kogels die ontraceerbaar zijn. Ze krijgt de kans om de wereld iets beter te maken of dat is toch wat de man zegt en dit met de garantie dat er geen gerechtelijke vervolging zal zijn. En zo wordt deze psychologische triller in gang gezet. Kan zij iemand doden? Ook al hebben die haar iets verschrikkelijk aangedaan en zal ze niet vervolgd worden, de stap zetten naar een moord is niet evident. Wat beslist ze? Wat doet ze?

Het laatste deel in deze bundel is het begin van een volgend verhaal. Een man is onterecht veroordeeld voor bezit van kinderporno en krijgt nu een zelfde kans als bij Dizzy, om de vrouw verantwoordelijk voor die beelden op zijn computer, uit te schakelen. Het is wachten op boek 2 voor het vervolg van dit verhaal.

Als lezer word je vlug het verhaal in gesleurd en leef je mee met de tweestrijd van Dizzy. Je kan haar begrijpen en ergens hoop je zelfs dat ze de kans grijpt. Alleen wordt ze dan wel echt een moordenaar.. Tja, ook als lezer twijfel je: Wat moet ze doen?

Langzaam aan beginnen er ook al andere vragen naar boven te komen: waarom worden deze personen uitgekozen en krijgen zij de kans op wraak zonder consequenties? Wie is Agent Graves? Wat is zijn doel? Veel vragen, weinig antwoorden, maar één ding is duidelijk: dit is het begin van een spannende en intrigerende saga.

De tekenstijl is niet uitzonderlijk. Als je al een aantal comics hebt gelezen, zal het je wel bekend voorkomen. Functioneel maar niet meer. Meer is ook niet nodig. De bladschikking is immers prima en houdt er uitstekend de vaart in. De functionele tekeningen passen daar bij. Met andere woorden, netjes gepresenteerd en afgewerkt laten ze het sterke verhaal het werk doen.

In het kort: Spannend! Kan niet wachten op boek 2.