Elsje A2 Een uniek exemplaar

“Elsje” is nu niet direct een reeks die ik verwacht had bij de Don Lawrence Collection. Maar dat zal wel liggen aan m’n spontane associatie van Don Lawrence met de reeks Storm...

Het hoofdpersonage is vooral gekend in Nederland en heeft daar behoorlijk wat succes. Enig opzoekingswerk leerde me bovendien dat dit de tweede bundeling is van pagina’s die eerder in Eppo Stripblad verschenen, na “Als beste getest”. Deze gagstrip is getekend door Gerben Valkema en het scenario is van de hand van Eric Hercules. Deze heren slaagden erin om de Stripschapspenning 2012 binnen te rijven met het album “Elsje: Probeer ze maar eens allemaal op een rijtje te hebben”.

Wat de inhoud betreft: Elsje is een klein meisje dat op Texel, het grootste Nederlandse Waddeneiland, leeft. Ze beleeft, vaak samen met haar vrienden Gait-Jan en Nadia, de meest uitleenlopende en absurde avonturen. Zo nemen de auteurs (of is het de fantasie van het hoofdpersonage) ons onder andere mee naar een onbewoond eiland, een buitenaardse planeet, verleden en toekomst,... enfin, je kan het zo gek niet bedenken of het kan wel aan bod komen in een van de vele gags die dit boek rijk is. Leuk weetje: op pagina 31 maken Storm, Roodhaar en Nomad een kort gastoptreden; wat niet geheel verwonderlijk is gezien de uitgever.

De tekeningen zijn over het algemeen sober, doch vloeiend en speels en bevatten op de gepaste momenten de nodige hoeveelheid details. Dit maakt het uitermate geschikt voor de bijhorende inhoud.

Besluit: dit is zeker een leuke en aangename strip die voor enkele ontspannen momenten zal zorgen.