Rembrandt (Hogenbirk) A1 Vroeg werk

Rembrandt, de overbekende Nederlandse kunstschilder die ons pareltjes gaf zoals De Nachtwacht en De Anatomische les van Dr. Nicolaes Tul, speelt in deze gag-strip de hoofdrol. Of beter gezegd een persiflage van hem. We leren aan de hand van de gags in deze stripboek de familie van Rembrandt kennen. De meester wordt omringd door zijn sarcastische zoon, zijn vrouw met haar uitgesproken meningen en de cynische meid. Ondertussen heeft Rembrandt niet genoeg succes om zijn familie te onderhouden. Bijgevolg wordt hij op de huid gezeten door deurwaarders en zijn vrouw. En hij maakt zijn situatie nog moeilijker door met de meid aan te pappen. Het hoeft dus niet te verwonderen dat er genoeg materiaal is om deze gags te vullen. Je zou kunnen zeggen dat dit clichés zijn, maar...

Het wonderbaarlijke aan het voorgaande is dat deze situatie afgeleid is van het echte leven van Rembrandt. Bijna elke gag steunt wel op een gekend feit. Het is dan ook leuk om te zien hoe er hier mee gespeeld wordt en alles net over de lijn van plezier getrokken wordt. En daar ben ik heel blij om. Het geeft ons een zeer leuke introductie in Rembrandt en zijn leven en geeft ineens ook inzage op zijn rijk oeuvre, door de vele schilderijen die wel realistisch weergegeven worden. Het contrast tragedie – komedie wordt zelden zo volledig bespeeld. Ik kon er dan ook niks aan doen.. het lachen bedoel ik dan. Het is allemaal goed gevonden en weergegeven.

Deze strip was voor mij een grote onbekende en laat me toe om te zeggen dat ik onder de indruk ben van de tekeningen. De karikaturale stijl, opgevuld met sobere kleurvakken, doet me een beetje denken aan Hanco Kolk, wat ik zeer apprecieer. Het is een stijl die aansluit bij de vertelstijl.

In het kort: aangenaam vertier, dat – schrik niet – zelfs leerzaam is.