January Jones 2 De schedel van sultan Mkwawa

Eerlijk is eerlijk, nummer 5 (De horens van de stier) dat vorig jaar uitgebracht is kon me niet volledig bekoren. Dus ik hield wel een beetje mijn hart vast met deze heruitgave van de oudere delen. Is de heruitgave gebaseerd op jeugdsentiment of doorstaan deze strips wel de tand des tijds? Anders gezegd, is dit verhaal, De schedel van de sultan Mkwawa, goed of niet?

Het begin is alleszins veelbelovend. Er wordt getoond hoe zachthandig de Duitsers te keer gingen in hun kolonie. Daarbij verliest een stamhoofd door ongelukkige omstandigheden zijn hoofd en dat wordt door de Duitsers als overwinningstrofee meegenomen. Achteraf blijkt dat hoofd heel waardevol te zijn… het is te zeggen, in de schedel is de weg naar de mijnen van Salomon te vinden. Maar onder meer door de eerste wereldoorlog heeft men de schedel verloren. Jaren later graven landbouwers toevallig een aantal soldaten op van WWI en laat daar nu net deze schedel ook bijzitten. Het is alsof een rode lap voor een stier gehouden wordt. Verschillende groeperingen jagen op de schedel, maar door een samenloop van omstandigheden komt deze in de handen terecht van January, die nu ineens moet vrezen voor haar leven. Er is een spannend verhaal gestart, dat gespekt wordt met sarcasme en humor. Heerlijk om te zien.

Een sterke vrouw die detective speelt als hobby, eigenlijk piloot is en haar mannetje weet te staan in de mannenwereld die deze omgeving toch wel is. Ja hoor, deze heeft de tands des tijds goed doorstaan en spreekt me aan. Het is een verhaal geworden dat me doet watertanden naar het vervolg. Ik wil weten of ze de mijnen zal vinden en hoe vakkundig ze deze keer de tegenpartijen zal weerstaan, maar ook of ze de lokale bevolking (erfgenamen van het stamhoofd en zo) zal helpen. Tja, alle vragen staan nog open. Daarom ook dat ik hoop dat het volgende deel vlug volgt.

In het kort: Laat maar komen!