Junior Suske en Wiske 7 Eureka!

Terwijl zowat iedereen vol spanning uitkijkt naar de nieuwe, ‘volwassen’ spin-off van Suske en Wiske, brengt Standaard Uitgeverij nog een exemplaar van z’n tegenhanger op de markt. Junior Suske en Wiske loopt reeds enige tijd en is bedoeld om de jeugdigste lezertjes te bekoren.

De auteurs bundelen op deze 36 pagina’s een aantal korte verhaaltjes waar Suske vaak inventief uit de hoek komt en met originele ideeën een of ander probleem weet op te lossen. Wiske is de dromer van dienst en laat zo soms de ergste doemscenario’s zien die je je bij dagdagelijkse dingen op de hals kan halen. Stofmonsters, een zeepbellen-overspoeling, een tuinbad,... aan creativiteit en diversiteit zeker geen gebrek.

Het leuke aan dit album is dat men niet halsstarrig heeft vastgehouden aan de gezinssituatie van de originele reeks. Van Lambik, Sidonia of Jerom is geen spoor te bekennen. Eigenlijk had men evengoed 2 andere, nieuwe personages kunnen creëren voor de hoofdrollen. Maar dat zal vanuit commercieel oogpunt waarschijnlijk geen goed gedacht geweest zijn.

Het geheel is erg luchtig, wat gezien het doelpubliek niet te verwonderen is. Ook zijn er wel wat verhaaltjes te vinden die een opvoedende functie hebben. Nooit overdreven moraliserend, maar toch merk je wel dat de kinderen hier iets van kunnen opsteken.

De tekeningen zijn eenvoudig en sober en overweldigen niet. Toch blijft er genoeg ruimte voor leuke details en is er voldoende tijd en werk besteed om een mooi geheel te creëren.
Over deze reeks is duidelijk goed nagedacht. Tekeningen, tekst, lettertype, verhaaltjes, maar ook het formaat van het boekje zelf ademen alles uit waar de jongste lezertjes van houden. Een aanrader dus om de kinderen mee te verwennen. Oudere kinderen en volwassenen zullen hoogstwaarschijnlijk minder geïnteresseerd zijn in deze lectuur, behalve uit verzamel-drang dan.