De laatste tempelier 4 De tempelvalk

Nu gaan we het allemaal weten. het laatste deel van deze spannende reeks moet een antwoord geven op alle vragen. Wat gebeurd er met de laatste tempelier, bestaat het dagboek van Jeshua van Nazareth en is dit inderdaad origineel van Jeshua of een goede kopij, wat met Vogel en wat heeft de Paus met dit alles te zien? Vragen, vragen, vragen. En het kan dus niet anders of dit afsluitende deel geeft alle antwoorden. Enfin, dat zou je toch denken.

Toen: Martin, de laatste Tempelier, heeft de brief van Aimard, die bestemd was voor de Grootmeester van de Tempel in Parijs, kunnen verbergen maar is zelf in handen gevallen van een bende rabauwen en moet verplicht werken in de marmergroeve van Toscane. (Ja, die van Carrara). Hij beraamt een manier om te ontsnappen en deze mogelijkheid is daar sneller dan verwacht.
Nu: Tess en Vogel hebben op de bodem van een meer in Turkije het Astrolabium van Aimard gevonden. Met dit voorwerp zouden ze de locatie kunnen bepalen van de 'Tempelvalk', het schip dat gezonken is met het Dagboek van Jeshua. Ze gaan dus vanuit de Griekse haven Piraeus op zoek naar dit gezonken schip. Een voor die tijd van het jaar wonderbaarlijke storm steekt op, net op het moment dat Reilly de boot van Tess en Vogel in zicht krijgt. En het onvermijdelijk gebeurd. De storm breekt los net op het ogenblik dat men de 'Tempelvalk' en zijn boegstuk gevonden heeft.

Voor de occasie van dit laatste deel heb ik de hele reeks nog eens ter hand genomen en herlezen. Het blijft een vlot verhaal, ook al lijken de verhaallijnen ingewikkeld. Het is fantastisch hoe de scenarist Raymond Khoury zulk zwaar onderwerp zo eenvoudig kan vertellen. Het openingsdeel is zeer verrassend en ik mag wel zeggen dat die in de drie daaropvolgende delen werd volgehouden. Een ontspannend en tezelfdertijd spannend verhaal in vier stripjes. De tekeningen van Miguel Lalor zijn vaak kleine kunstwerkjes, als je natuurlijk van dit soort tekeningen houdt. De achtergronden van Rome, de havenstad in Griekenland, de kreken op het Griekse eiland... Alles ademt ervaring en kennis van de omgeving uit. Een klein minpuntje is de morfologie van sommige personages. En dan ook niet constant, maar soms heb je toch de indruk dat die ogen niet echt evenwijdig staan of een beetje loensen. Maar hoor mij geven: De beste stuurlui staan aan wal.

Om kort te zijn: Een sterke aanrader. Ik zou zelf meer zeggen: Voor mij nu al een klassieker in het genre.