Bankgeheimen USA 5 Dood in Bethlehem

Loop na het lezen van de titel van dit verhaal niet direct weg, want dit verhaal heeft niets met het katholieke geloof te maken, het gaat hier over Bethlehem, een dorpje in Pensylvanie, in de Verenigde Staten dus.
De reeks bankgeheimen USA, is eigenlijk een verderzetting van de reeks bankgeheimen. Dat waren tweeluiken die zich afspeelden in Frankrijk. Nu worden er dus financiele zaken met een criminele inslag opgelost in Amerika. Alle verhalen zijn van de hand van Philippe Richelle, die al een aardige reputatie heeft opgebouwd als scenarist van spannende stripverhalen en moeilijke complotten, denk maar aan “achter de schermen van de macht”. In tegenstelling tot de oorspronkelijke reeks, waarbij twee tekenaars elkaar afwisselden per cyclus, worden nu alle delen getekend door Dominique Hé. Dat is wel bevorderlijk voor de eenheid van de reeks, zeker nu we telkens met dezelfde FBI-agenten worden geconfronteerd: de ervaren Franck Capelli en zijn jonge collega Horowitz.
Capelli verheugd zich er op dat zijn dochter drie weken bij hem logeert tijdens zijn verlof, helaas is Carrie meer geïnteresseerd in haar vriendje Andy en heeft ze geen oog voor de culinaire inspanningen die haar vader voor haar in petto heeft. Gelukkig kan Capelli zijn vrije tijd zinvol besteden als hij in gaat op de vraag van Julia, een oude vlam om op zoek te gaan naar haar verdwenen zoon Mike. Die laat al enkele dagen niets van zich horen en is verdwenen samen met zijn vriend Nigel, een kleine drugshandelaar. De verdwijning van die jonge mannen raakt verweven met een dodelijk ongeval, als de gsm van een van de jongeren wordt teruggevonden op de plaats waar een auto uit de bocht is gevlogen. Het slachtoffer was Sam Simpson, een gekende New-Yorkse advocaat die was gespecialiseerd in “financiële optimalisatie”,een mooi woord voor het witwassen van geld, door gebruik te maken van de verschillende fiscale wetten die gelden in de staten van Amerika. Zijn dood wordt door de lokale politie afgedaan als een ordinair accident, maar zou er niet meer aan de hand zijn?
De tekeningen van Hé zijn een beetje het minpunt van deze reeks. Niet dat de man zijn vak niet verstaat, geen vreemde gezichten of onrealistische houdingen, de man doe zijn werk in een semi-realistische stijl maar het straalt niets extras uit om het verhaal naar een hoger niveau te tillen. Als je deze strip in de winkel vastneemt zijn er zeker mensen die deze reeks zouden laten liggen doordat de stijl van tekeningen hen niet bevalt en dit zou zonde zijn, want deze reeks heeft me nog nooit ontgoocheld als fan van een ontspannende thriller. Zo maken ze er naar mijn mening te weinig! Gelukkig laat de ontknoping niet te lang op zich wachten, het vervolg zal al in september verschijnen in het Frans!