F.C. De Kampioenen INT 15 De Kampioentjes-special

De Kampioentjes-special.. it's all in the name. De kampioentjes of te wel de kampioenen in hun jonge jaren. In de drie verhalen in deze special is de rode draad een hoop filmrolletjes, die liggen te wachten op de zolder van Pascale. En dan plots worden ze herontdekt en worden ze nog eens afgespeeld. Telkens maken de filmrolletjes onbedoelde reacties los bij de kijkers.

De lastige Kampioentjes
Tijdens de grote kuis op de zolder van Pascale worden oude filmrolletjes ontdekt. Al vlug besluiten alle kuisers om een paar zeteltjes bij elkaar te schuiven en de filmpjes nog eens af te spelen. En zo maken we kennis met de jonge kampioentjes. We kunnen iedereen gemakkelijk herkennen. En de gebeurtenissen uit die lang vervlogen tijd, bewegen Fernand er toe om iedereen als dief uit te kafferen en te dreigen met boetes. Maar we zijn nog niet op het einde van de filmrolletjes.. heeft Fernand wel gelijk?

Het geheim van de Kampioentjes
Markske en Billie besluiten om de filmpjes nog eens boven te halen en af te spelen op zolder, maar al vlug begeeft de projector het. Fernand beweert dat hij het kan maken en Markske gaat er op in. Ze laten Fernand prullen aan de projector en trekken zich terug naar het café om iets te nuttigen. Plots slaagt Fernand er in om de projector ook echt te maken en hij besluit alvast het volgende filmpje te bekijken. In dat filmpje wordt het echter duidelijk dat de kampioentjes iets hadden gevonden dat er verdacht veel uitziet als een goudklomp en besloten hadden om dat te begraven onder het voetbalveld. Fernand kan niet anders dan dat filmpje te ontvreemden en zelf op zoek te gaan naar de schat. Zal hij het zonder problemen vinden? Natuurlijk niet!

Kampioentjes verliefd
De kampioenen zijn op vakantie aan de kust, maar Pascale heeft haar sleutels op haar deur vergeten. Markske wordt er op uitgestuurd om ze te gaan halen. Maar ondertussen heeft Fernand dit ontdekt en gebruik gemaakt van de gelegenheid om zich te nestelen in het café/huisje van Pascale. Hij besluit om naar zolder te trekken en nog een paar filmpjes te bekijken. Maar ondertussen is Mark aangekomen en hij denkt dat er inbrekers in het huis zijn. Hoe loopt dit af?

Hec Leemans is er in geslaagd om onze vertrouwde kampioenen zonder problemen om te zetten naar hun jongere versies. We herkennen iedereen direct en kunnen onmiddellijk ook hun typische manierkes vaststellen in deze jongere uitgaves. De kampioenen zijn wie ze zijn en veranderen blijkbaar niet zo heel veel doorheen de jaren.

In het kort: een leuke invalshoek, dat grappige verhaaltjes oplevert.