Karma Salsa 2 Deel 2

Het openingstafereel is dat van Ange -de gewezen rechterhand van een maffiabaas die de plaats van diens zoon heeft ingenomen- die 20 jaar voor datum van schrijven afscheid neemt van z’n vriendin om 2 miljoen dollar van z’n beschermheer te ontvreemden bij een transactie met de Columbianen. Je voelt dat het de laatste ogenblikken zijn dat de twee tortelduifjes samen zullen beleven. Wat daarna volgt is een wervelende opeenvolging van gebeurtenissen. Flash-backs worden afgewisseld met gebeurtenissen uit het heden. Zodoende worden beetje bij beetje alle details onthuld die zich rond het hoofdpersonage afspelen.

Het verhaal staat bol van het geweld. Het ene bloederige tafereel volgt het andere op. Het is duidelijk dat protagonist Ange geen doetje is, en nooit was ook. En wie denkt dat de bevallige dochter van het hoofdpersonage voor een evenwicht gaat zorgen, heeft het mis. Ze lijkt duidelijk op haar vader en heeft het achterste van haar tong nog niet laten zien. Niet enkel de groepjes die uit zijn op de 2 miljoen dollar zorgen voor de nodige gevaren, maar er duiken ook 'oude spoken’ op uit het verleden van Ange. Meer dan genoeg zware elementen dus om ettelijke bladzijden met geweld te vullen. Door de verschillende wendingen en gebeurtenissen zit er echter wel voldoende variatie in het geheel.
Frédéric Campoy (tekeningen), Joël Callède (scenario) en Philippe Charlot (scenario) hebben door een goed uitgekiend afwisselen van verleden en heden een boeiend drieluik gecreëerd waarin je beetje bij beetje de details te weten komt van het verleden van de protagonist. Tevens houden ze de lezer in de ban met de vraag wat er uiteindelijk met het geld zal gebeuren. Als het er nog is tenminste...

De pentekeningen zijn ruw en doen soms slordig aan, maar zijn dit geenszins. De personages zijn consistent getekend en tonen de nodige emoties. De stijl past erg goed bij het ruwe, gewelddadige verhaal waarin het nodige bloed vloeit. Door het veelvuldig gebruik van arceringen en door een goede combinatie krijgen de op zichzelf zachte kleuren een hard en contrasterend uitzicht dat perfect past bij de hele sfeer van het verhaal.
Besluit: ergens heb je het gevoel dat je alles rond dit verhaal reeds weet, maar toch ontbreken zoveel details van het geheel dat je nieuwsgierig bent naar de invulling daarvan. Bijgevolg is dit drieluik een aantrekkelijk geheel om in huis te halen. Wat de tekeningen betreft: deze zijn niet wat we gewoon zijn, maar dat maakt dit album net zo aantrekkelijk. Het is heerlijk kijken naar de ruwe krassen die met geweld lijken op papier gezet.