Pandala - Dofus 1 Deel 1
2 Deel 2

Mijn advies... Lees deze strip niet! maar bewonder haar... . Zo begint de inleiding van Eric Hérenguel.

Dat dit geen loze woorden zijn bewijst al direct de eerste pagina van de strip. Een oase van rust, de weidse natuur en daar middenin een kleine panda die van dit alles reuze aan het genieten is. Tot de wind plots rook tot aan het reukorgaan van Pandala (want dat is de naam van de Panda) brengt. Deze ruikt dus letterlijk en figuurlijk onraad. Hij rent als gek naar het dorp en daar toegekomen overschouwt hij een ware ravage. Alles is platgebrand en het hele dorp is uitgemoord. Het enige dat Pandala wijst op de daders is een halve medaillon die hij uit de knuisten van één van de slachtoffers kan wringen. Hij gaat dus op achtervolging om deze daad af te straffen. Hij kan krachten opdoen en vechttechnieken aanleren bij een oude leermeester. Tijdens een gevecht met een tegenstander komt de leermeester jammer genoeg om.
Pandala gaat, voorbereid in verdedigings- en aanvalssporten, verder op zoek naar de moordenaars van het dorp. Maar naar waar moet hij en kan het medaillon soelaas brengen om de daders te vinden?

De start van het verhaal zou een copy/paste kunnen zijn van Atlas en Axis. Doch zijn de verschillen groot. Hier gaat het over een kind-panda, is de strip tekstloos en is deze wel geschikt voor een jeugdig publiek. Na Love dus een tweede strip in het stille genre. Animal Kingdom Collection is de collectie waar Pandala als eerste strip ondergebracht wordt.

Vaak had ik het gevoel naar een ingekleurde manga te kijken. De tekeningen van de personages zijn zeer manga getint. En ook al gaat dit verhaal om een superschattig Disney-figuurtje, de jongsten onder de lezertjes zullen toch wel zo nu en dan wenkbrauwen fronzen bij het geweld dat tentoongespreid wordt. De reeks is dan ook eerder voor de jonge tiener bedoeld.

Een tekstloze strip zorgt er vaak voor dat je de pagina's snel begint om te draaien. Geen probleem mee als je daarna de strip nog eens leest op een trager tempo en de tekeningen, en dan heb ik het vooral over de achtergronden, in je opneemt. De natuur wordt prachtig afgebeeld en de inkleuring doet hier zeker niets aan af, integendeel zelfs.

Twee leuke strips van elk 96 pagina's vol spanning en prachtige tekeningen. Persoonlijk vind ik het een topper, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze mening zal delen (nietwaar Waldorf ;-) Even doorbladeren in je Stripspeciaalzaak zal je wel overtuigen van de kwaliteiten van wat Bertrand Hottin en Tot hebben verwezenlijkt.