De pijl van Nemrod 6 De moord

Reeds enige albums lang worden we als lezer in de ban gehouden omtrent het levensverhaal van ‘Patiënt 1167’ die reeds meer dan 160 jaar in een inrichting voor geesteszieken zit. Vooral het waarom van de moord op zijn vrouw en 2 kinderen is een intrigerend gegeven. “Het boek” bevat het eerste deel van de verklaring hoe en waarom Morgan Shepherd zijn vrouw en kinderen heeft vermoord. In dit deel, “De moord”, worden we verlost van onze nieuwsgierigheid naar de gepleegde moorden en krijgen we de hele waarheid te lezen. Een verklaring naar de echte herkomst van de pijl is er echter nog niet. Ook de richting van het (einde van het) verhaal kan nog alle kanten uit.

Opvallend bij dit deel is dat het ‘ruimte-gedeelte’ volledig ontbreekt. Van de excentrieke multi-miljardair die grootse projecten naar geschiedkundige schatten financierde en zijn ruimtestation is niets te bekennen. Ook over de andere betrokkenen wordt niets vermeld. We blijven dus compleet in het duister over de gezondheidstoestand van Arthur Witzler en van de plannen die zijn rechterhand heeft. Hopelijk krijgen we op de vele vragen die nog resten een antwoord in het zevende deel, dat ook het laatste zou worden.

De reeks als geheel heeft een heel andere wending genomen dan ik had verwacht. Het SF-gehalte is nihil en de nadruk ligt vooral op (in het bijzonder in de 2 laatste delen) de geschiedenis van die vreemde man, die als enige van de vloek van de pijl gespaard blijft (hoewel ook hij meer dan 1 kruis te dragen heeft). Dat deze historie volledig wordt opgehelderd is zeker geen slechte zaak, maar ik ben toch blij dat het geheel zal afgerond worden en er op alle andere vragen een antwoord komt in het achtste deel.
Olivier Mangin zet een realistisch en gedetailleerd decor neer dat toch niet als te druk overkomt. Het verhaal is prioritair, maar de tekeningen zorgen voor een goed leesbaar en goed te genieten geheel.

Besluit: “De moord” heldert eindelijk het mysterie achter de raadselachtige moorden op, maar bevat verder geen enkel vervolg op de andere gebeurtenissen in het ruimtestation. Het eerste deel van de nieuwsgierigheid is bevredigd, nu nog de rest in een hopelijk waardige afsluiter.