Konvooi 6 List en bedrog

Door het ontploffen van een booster storten Navis en Snivel, op weg naar de gevangenis om er Rib'Wund te bezoeken, neer op een onbekende planeet. Ze komen terecht in een totaal vernielde stad, maar blijkbaar zijn er ook intelligente wezens. Net als Navis kennis maakt met hen, worden ze aangevallen door de Mekkas. Snivel blijft echter achter, want hij zat geklemd in het wrak van hun schip...

Met Konvooi hebben scenarist Jean-David Morvan tekenaar Philippe Buchet een aantrekkelijke reeks gecreëerd: een leuk hoofdpersonnage, vlotte verhalen en dito tekenstijl en een geslaagde inkleuring. Dit vertaalt zich dan ook in het succes van de reeks en inmiddels zijn er al 2 spin-off reeksen verschenen in het Frans: Navis, over de jonge jaren van het aantrekkelijke schepsel (deze zou trouwens binnenkort door Arboris vertaald worden), en Les Chroniques de Sillage, waarin een hele hoop auteurs meewerken aan allerlei korte verhaaltjes die zich in het universum van Konvooi afspelen. Het eerste deel blijft echter het beste uit de reeks, alhoewel de andere delen ook best de moeite zijn. Dit zesde deel is helaas het tot nu toe zwakste album uit de reeks. Een weinig zeggende titel "List en bedrog" en een al even weinig zeggende cover, die blijkbaar op een drafje is getekend, voorspellen weinig goeds. Waar de vorige cover, waar duidelijk veel tijd ingekropen was, door het tonen van een droevige Navis bij brokstukken van Snivel al meteen intresse wekte, kan de Navis op deze cover voor zowat elk deel uit de reeks gebruikt worden. Blijkbaar was de inspiratie bij Buchet even zoek. Bij Morvan trouwens ook, want het verhaal dat hij levert is wel heel middelmatig. Een hele hoop cliché's over vrouwen die voor hun rechten moeten opkomen en weinig spanning.
Gelukkig is het tekenwerk van hetzelfde hoge niveau als in de vorige delen, al zitten er minder knappe grafische vondsten in dan we van Buchet gewend zijn.
Geen slecht album, maar toch niet zo geslaagd als we van dit duo zouden verwachten. Hopelijk brengt het volgende deel weer beterschap.