Julia von Kleist 1 Duitsland 1932
2 Duitsland 1933
3 Duitsland 1934

Een stripverhaal over de Tweede Wereldoorlog, waar denk je dan aan? Gevechten tussen de geallieerden en de Duitsers? Of misschien het verzet? Of de aanloop naar de oorlog met de Kristalnacht? Wel het is een beetje van dat laatste.. maar dan veel meer. We duiken de Duitse maatschappij binnen, nog jaren voor de oorlog echt begon. In 1920 ontmoeten we het gezin Von Kleist. Julia, de moeder, is de dochter van een rijke industrieel. Haar man, Ulrich, die ze vlak voor de eerste Wereldoorlog huwde, is een berooide aristocraat, maar hij was tijdens de oorlog een briljant piloot en dat heeft zijn charme. Na de verloren oorlog draait hij mee in de fabriek van vader Von Kleist. In 1927 sterft de vader en erft Julia de fabriek. De vroegere piloot wordt directeur en Julia laat het beheer dan ook in zijn handen. Ze blijft wel de eigenares en uiteindelijke beslisser.

Tijdens de jaren '30 zien we Ulrich meer en meer opschuiven naar het nazisme. Mede door zijn ex-collega van de luchtmacht, Hermann Göring, wil hij een belangrijk element binnen het nazi-Duitsland worden. Hij geraakt alvast diep genoeg om zaken te 'regelen'. Julia huivert echter van deze ideologie en plaatst haar eigen sluwheid tegenover de brute macht. Beiden groeien steeds verder uit elkaar en dit mondt uiteindelijk uit in een koude oorlog tussen de twee. Ulrich wil graag eigenaar zijn van de winstgevende fabriek terwijl Julia graag de fabriek uit de handen van de nazi's wil houden. Beiden denken elkaar vast te kunnen zetten door de wetenschap dat de andere een scheve schaats rijdt. Maar kan een gezin zo'n koude oorlog overleven? Zullen beiden het ijskoude schaakspel wel overleven? En de twee kinderen, hoe slagen zij zich hier doorheen?

Dit verhaal begint langzaam, met behoorlijk wat tijdsprongen om de context te schetsen. Maar eens de inleiding achter de rug is, begint een zenuwtergend spelletje. Bijna elke pagina onthult een nieuwe zet en dit vormt dan weer een complicatie voor de wederhelft, die dan weer een tegenzet uitvoert en zo wordt het spel steeds harder en harder gespeeld. Als toeschouwer wordt je meegesleept in dit verhaal tot je ineens beseft dat dit verhaal nooit nog goed kan aflopen. Je begint het einde te vrezen en toch ga je verder. Je bent nu eenmaal betrokken in dit verhaal en je wil weten hoe dit afloopt, goed of slecht.. je wil het einde kennen.

In het kort: zenuwslopend verhaal.