De druïden 7 De vermisten van Cornouaille

In het middeleeuwse koninkrijk Cornouaille (een historische streek in Bretagne dat ligt in het tegenwoordige departement Finistère) leeft en woont het gezin van Ronan de smid. Een korte maar treffende kennismaking met de inwoners van de smidse zorgt ervoor dat je je onmiddellijk thuis voelt in dit warme gezin. Nog maar net ben je op en top nieuwsgierig naar het verdere leven van deze nobele mensen of het noodlot slaat toe: het hele gezin verdwijnt, behalve de smid. Hij werd op gruwelijke wijze vermoord. De druïden Corann en Gwenc’hlan met zijn leerling Taran worden erbij gehaald, maar zij kunnen geen uitsluitsel geven over wat er gebeurd is. Gemakshalve leggen de soldeniers de schuld bij de Saksen en ze trekken dan ook op tegen deze plunderaars. De druïden en de mooie Liel, die volgende zomer zou trouwen met Killien, de zoon van de smid, gaan mee om de daders te vinden. Langzaam worden delen van het mysterie onthuld, maar er komen evenzeer een heleboel vragen bij...

Het verhaal van Jean-Luc Istin zit erg goed in elkaar. De auteurs weten de spanning goed op te drijven en slagen erin om steeds meer vragen op te roepen, niettegenstaande ze toch ook druppelsgewijs klaarheid scheppen in wat er gaande is in Cornouaille. Hoewel er niet echt heel veel actie aanwezig is, valt het verhaal ook nooit stil. Het tempo is wat mij betreft perfect. Ook zeker een pluspunt: je hoeft de vorige delen niet gelezen te hebben om dit album (op een enkele scène na) te kunnen lezen en volledig te begrijpen. Toch ook even melden dat het verhaal niet eindigt en dat er een vervolg komt op de gebeurtenissen uit dit deel.

Grafisch zit het meer dan snor. Jacques Lamontagne is een erg veelzijdig man. Zowel mens als dier, bos als burcht weet hij waarheidsgetrouw weer te geven. Mij vielen vooral de erg goed getekende gezichten op die er heel echt en karaktervol uitzien. De inkleuring van Stefani Rennee is trouwens ook van een uitstekend niveau. Het enige waar ik het wat moeilijk mee heb is dat vaak te duidelijk is dat het gaat om inkleuring met de computer. Gecombineerd met het kwaliteitsvolle, gladde en blinkende papier mis ik soms de oude sfeer die een album rond dit thema voor mij moet uitstralen. Maar goed, Daedalus wil dan ook steevast mooie strips op de markt brengen die de liefhebber reeds bij de cover minutenlang gekluisterd houdt. En daar slagen ze zeker in!

Besluit: De druïden 7 - De Vermisten van Cornouaille heeft mij direct kunnen bekoren. Het volgende deel hoeft voor mij niet heel lang op zich te laten wachten.