De Kiekeboes special 4 Hallo televisie

Vakantielectuur is er bijna steeds tekort, zeker als het typische Belgische zomerweertje weer eens toeslaat (gelukkig blijven we daar voorlopig nog van verlost). Vandaar dat zowat alle bekende jeugd-idolen uit de stripwereld een extra dik album op de markt brengen vlak voor de zomermaanden. Zo dus ook de familie Kiekeboe. Waar bij Jommeke en De Smurfen de nadruk heel erg op de spelletjes ligt, wil Standaard Uitgeverij bij de Kiekeboes specials in de eerste plaats een goedkope bundeling van 3 eerder verschenen verhalen maken, met name Het geslacht Kinkel (nr. 67), Hoe meer kijkers (nr. 73) en De S van pion (nr. 89). Zoals uit de titel van deze special blijkt, hebben de 3 verhalen ergens wel te maken met televisie.

‘Het geslacht Kinkel’ is een druk bekeken televisiesoap die ook Charlotte en Fanny elke dag volgen. Als de familie Kiekeboe na winst van een wedstrijd in Top Roddel naar de opnames van de 1000ste aflevering mogen, barst het avontuur pas echt los. Kunnen de Kiekeboes het mysterie ophelderen of is het toch de verliefde inspecteur Sapperdeboere die de moordpoging op een van de actrices uiteindelijk opheldert?

'Hoe meer kijkers.' Reality-televisie is alom tegenwoordig op de beeldbuis (in het jaar dat de strip werd uitgegeven zelfs nog veel nadrukkelijker) en Konstantinopel, dol op al die programma’s, schrijft zijn gezinsleden in voor de meest uiteenlopende programma’s zoals ‘Lijden doet scheiden’, ‘Onbekend is onbemind’ en ‘Beter een goeie buur dan een verre vriend’. Het toeval brengt hen allen in contact met wel heel bijzondere sneeuwbollen en zal hen in hachelijke situaties brengen.

In 'De S van pion' belanden onze protagonisten in een raar zaakje waarbij nonkel Vital ontvoerd wordt omdat hij blijkbaar teveel weet over een op handen zijnde oorlog. Aan Kiekeboe en co om de zaak op te helderen. Het moet gezegd dat vooral een erg pientere Konstantinopel schot in de zaak brengt...

Merho is nooit vies van enig experimenteren in zijn verhalen. Ook bij deze 3 is dat het geval. Wegzakkende leescijfers (cf. kijkcijfers op televisie), wegzappende lezers en in-strip advertising zijn enkele van de spitsvondigheden waarmee we geconfronteerd worden. Ook de ‘namen met een knipoog’ zoals Empty Vie, Big Ben, Rudi Mentair,... zijn natuurlijk weer alom tegenwoordig. Dat zijn dus niet de redenen om dit album links te laten liggen. Ook de interviews van Fanny met de beroemdheden van F.C. De Kampioenen, Urbanus en Jan Bosschaert (De Geverniste Vernepelingskes) zijn best leuk. Verder zijn er nog allerlei televisie-gerelateerde spelletjes, een horoscoop en diverse andere rubrieken. Het gaat hier echter om een eerder bescheiden aandeel van dit bijna 170 bladzijden tellende boek.
Wat kan dan wel de reden zijn om ‘Hallo televisie’ links te laten liggen? Neen, het is zeker niet de prijs! Wel is het zo dat wie de 3 verhalen reeds in losse vorm bezit, weinig extra’s krijgt die de aankoop rechtvaardigen. Verzamelaars en liefhebbers zal dat worst wezen natuurlijk.

Besluit: veel leesvoer voor weinig geld, dat zeker het overwegen waard is om aan te kopen; op voorwaarde dat je de 3 verhalen nog niet in je bezit hebt.