De nieuwe tsaren 1 De jacht is geopend

Youri Vladimir werkt als inspecteur voor de NAVO. Zijn taak is erop toe te zien dat de ontmanteling van kernwapens in de vroegere Sovjetunie zoals afgesproken gebeurt. In Moermansk maakt het Russische leger het hem niet gemakkelijk om zijn werk fatsoenlijk uit te voeren. En Youri's achterdocht groeit wanneer hij een aantal verdachte zaken opmerkt. Wat hij nog niet weet, maar dat zal niet lang meer duren, is dat een Russisch minister er geen graten in ziet om stiekem kernwapens te verkopen aan Tsjetsjeense rebellen...

Met dit eerste deel van De Nieuwe Tsaren levert Jean-Yves Delitte zijn vierde strip dit jaar af, na twee delen van De Neptunus en eentje (maar dan enkel als tekenaar) van Achter de Schermen van de Macht. En het tekenwerk van Delitte gaat er steeds op vooruit. Een beetje statisch, maar toch verzorgd. De inkleuring is ook duidelijk beter dan in zijn andere strips, en dat scheelt natuurlijk ook veel.

Waaraan het in De Jacht is geopend mangelt is het scenario, of beter gezegd de manier waarop Delitte zijn verhaal vertelt. Je kan over Jean Van Hamme veel zeggen, maar hij had hier wel een vlotter leesbare strip van kunnen maken. Het kan misschien aan mij liggen, maar ergens halverwege was ik even de draad kwijt, om hem later gelukkig toch min of meer terug te vinden. Hoewel er toch heel wat gebeurt had ik niet het gevoel dat het verhaal echt vooruit ging.

Het hoofdpersonage is bovendien ook een maar oppervlakkig figuur. We leren hem in dit eerste deel niet goed kennen en dat maakt van het album een nogal onpersoonlijke strip. De Nieuwe Tsaren zal negen delen tellen, dus er is nog tijd genoeg om het karakter van Youri Vladimir wat verder uit te diepen. Maar Delitte kan het tweede deel best wat boeiender vertellen of ik haak af.