Rider on the Storm 1 Brussel

Nee dit is geen reeks over "the doors", maar wel een vette knipoog. Het verhaal speelt zich dan ook af in de jaren zeventig en de reekstitel is direct al letterlijk te interpreteren want het verhaal start met een motorachtervolging in Brussel tijdens een storm.

Gaspard Sarini moet vluchten nadat hij getuige was van de moord op zijn ouders. Hij kan nog net op zijn moto springen en wegracen. De toon voor deze reeks is meteen gezet. Brussel wordt sfeervol in beeld gebracht, en ook de tijdsgeest van de jaren zeventig is alom tegenwoordig.

Het onderzoek naar de moord valt in handen van adjunct commissaris Raoul de Groote, een wat oudere, norse, reactionaire man die het niet kan verdragen dat er ook vrouwen op zijn dienst komen werken en de jonge inspecteur Jade Antoine. De Groote lijkt de familie Sarini te kennen en het onderzoek lijkt dan ook al vlug geklasseerd te worden; alleen de volhardende Jade denkt dat er meer aan de hand is dan een simpele overval, maar daarvoor heeft ze de hulp nodig van Gaspard. Hij is als enige getuige ondergedoken bij een vriend Jo, die tevens garagist is en een eigen raceteam heeft. Al vlug gaat Gaspard voor hem rijden onder een schuilnaam, maar naarmate hij succesvoller wordt, wordt ook de kans groter dat zijn ware identiteit ontdekt wordt.

Als extraatje zit er achteraan het boekje nog een klein dossier over twee belangrijke elementen in het verhaal: Brussel en de Kawasaki 750 H2 Mach IV waar Gaspard mee rijdt.

Door het snelle begin met een achtervolging ben je meteen meegesleurd door het verhaal. Natuurlijk is dit wel een motorstrip maar de intrige die is opgestart roept genoeg vragen op om ons naar het volgende deel te laten hunkeren. Want hoe verklaar je het afstandelijke gedrag ten opzichte van hun zoon? Hoe kan het dat de succesvolle industrieel toch geen erfenis heeft om na te laten? En wat met de schilderijen die in Gaspards ouderlijke huis hangen, zijn ze echt koosjer of is er meer aan de hand? En natuurlijk wie staat er Gaspard naar het leven en bloeit er nog iets moois op tussen Jade en Gaspard!

Dit verhaal zal uit drie delen bestaan en we kunnen al verklappen dat het tweede deel zich vooral in Londen zal afspelen, en daarin gaan we meer te weten komen over de stroeve relatie tussen Gaspard en zijn afstandelijke ouders.