Ravine 1 De vloek van Nebezial Asheri
2 De god onder de berg

Onze (lees)wereld is tegenwoordig druk bevolkt met draken, elfen, feeën, tovenaars, magiërs en wat voor rare creaturen nog. De fantasie van de mens en meer bepaald (strip)auteurs lijkt schier eindeloos. Iedereen kent wel enkele reeksen die gretig gebruik maken van fantasy-creaturen, zoals Lord of The Rings, De Legendariërs en/of het recentere A Game of Thrones. Toch zijn er onderling erg grote verschillen te vinden in de reeksen. Ravine wijkt bv. erg af van de 2 eerst genoemde reeksen. Het is duidelijk veel complexer en veel allesomvattender van bij het begin.

Meer dan twee millennia geleden weken de draken uit naar een nieuwe wereld. Ravine is de volksnaam van het continent van Harrak. Het is op deze wereld dat we enkele intrigerende personages volgen, gaande van een vagebond die blijkbaar gespeend is van de nodige magische mogelijkheden tot een jonge vrouw die haar eindproef aflegt om drakenrijder te kunnen worden. De draken en hun erfenis aan deze wereld vormen de hoofdlijn van deze saga, en in deze twee albums komen we nog maar een klein deel te weten van hun ware aard en invloed op de mensen en ‘hun’ wereld.

Mede door de hoeveelheid aan personages, gebeurtenissen en vreemde namen en termen zijn deze eerste strips van de trilogie behoorlijk moeilijk te volgen bij een eerste lezing. Wie van bij het begin graag goed mee is, zou best eerst de bijlages lezen die achteraan aanwezig zijn. Ergens vind ik het jammer dat de lijst met namen en termen niet uitklapbaar is, zodat je die ten allen tijde eenvoudig en snel kan raadplegen. Dat zou het een en ander al heel wat gemakkelijker maken. Naargelang je vordert in het verhaal wordt het gelukkig eenvoudiger om alles te volgen en is het volop genieten van de wereld die Ron Marz geschapen heeft en wordt het veel boeiender om jezelf in die wereld te plaatsen.

De wereld van Ravine biedt een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden en het is hoogst onwaarschijnlijk dat het verhaal - eigenlijk moet ik zeggen ‘alle verhalen’ - zal uitverteld zijn na 3 albums. Daarvoor is er immers reeds teveel aanzet gegeven naar nevenverhalen, voorgeschiedenissen en dergelijke meer. Waar de auteur ons nog allemaal mee naartoe zal nemen zal de toekomst moeten uitwijzen, maar het zouden wel eens boeiende oorden kunnen zijn...

Grafisch is deze nieuwe wereld betoverend mooi uitgewerkt. De realistische tekenstijl met enorm veel details en een schitterende inkleuring is een streling voor het oog. Enige puntje van kritiek vormt misschien de bladindeling. Ongeveer 1/7 wordt immers ingenomen door de titel en bladnummering. Jammerlijke bladverspilling.

Besluit: liefhebbers van het fantasy-genre zullen smullen van deze reeks. Ook anderen (die geen schrik hebben van wat namen onthouden) gaan ongetwijfeld van deze reeks genieten.