De oorlog van de Sambers 6 Werner & Charlotte 3: Winter 1768

Toen Yslaire en Yann midden jaren '80 aan Samber begonnen, konden ze niet voorzien dat de reeks zo'n lang leven beschoren zou zijn. Bij het opzet zou de reeks 4 delen tellen, maar Yann gaf er al bij het tweede deel de brui aan omdat hij en Yslaire een heel ander beeld van de reeks hadden. Uiteindelijk besluit Yslaire dat Samber in totaal 12 albums zal tellen, met telkens een vierluik voor de komende 2 generaties vanaf de oer-albums.
Maar da's niet genoeg, er zijn namelijk nog eerdere generaties, en die worden belicht in een nevenreeks: De oorlog van de Sambers. Ook deze reeks zal 12 albums beslaan, maar hier gaat het over 3 trilogieën over 4 generaties. Dat lijkt natuurlijk erg veel, maar het helpt als je de albums maar mondjesmaat levert: de eerste cyclus van Samber nam maar liefst 10 jaar in beslag. Albums 5 en 6 verschijnen respectievelijk 7 en 15 (!) jaar na album 4.
Voor zijn nevenreeks 'De oorlog van de Sambers' heeft Yslaire dus gelukkig versterking gezocht, waardoor die een pak beter vooruitgaat: er zijn evenveel albums van gepubliceerd op een goeie 6 jaar tijd dan op 25 jaar in de hoofdreeks... En dat terwijl Yslaire een notoir pietje precies is.

En zodoende zitten we bij het laatste deel van de trilogie over Werner en Charlotte, de oervoorvaderen van het geslacht Samber. We zeggen en schrijven het jaar des heren 1768. De Franse Revolutie is nog ver af, Frankrijk is de machtigste mogendheid op het Europese continent en de Verlichting heeft toegeslagen in het Pruisische rijk dankzij Jozef II. Charlotte groeit op in het kasteel van haar grootvader, graaf Augustin van Samber, samen met haar moeder Jeanne-Sophie. De familie staat dicht bij het keizerlijke hof, de kroonprinses is zelfs haar beste vriendin. Het botert echter niet al te goed tussen haar moeder, een feeks zonder weerga, en de rest van de familie.

Tijdens een feestje komt Charlotte in contact met Werner, een weesjongen die onder de bescherming staat van de verlichte edelman Von Gotha. Ze is helemaal ondersteboven van zijn rode ogen. Voor haar moeder is Werner echter geen optie want te ver beneden hun stand. En die heeft zo haar eigen verdorven methodes om de twee romantische zielen te scheiden. Nadat Charlotte Werner met haar moeder betrapt heeft, is Charlotte bereid om de wil van haar moeder te volgen: ze gaat het klooster in. Haar moeder heeft echter een heel apart inwijdingsritueel in gedachten met de doortrapte priester Saintange: een rode mis. Bovendien zorgt ze ervoor dat Werner alles kan zien. De jongeling ziet verscheurd het hele tafereel aan, met noodlottige gevolgen. Maar het noodlot treft niet alleen hem…

De trilogie over Werner en Charlotte baadt in dezelfde sfeer als de hoofdreeks: romantiek afgewisseld met drama. Onschuld wordt vermoord, familieleden maken elkaar het leven zuur en een grote schuld heeft zware boetedoening tot gevolg … een ware emotionele rollercoaster.
In zijn nevenreeks verklaart Yslaire ook de incestueuze afkomst waarop in Samber gealludeerd wordt. En wie de hoofdreeks gelezen heeft, herinnert zich wel Julie Saintange, achterkleindochter van … Het bewijst maar dat De oorlog van de Sambers niet zomaar een nevenreeks is maar wel degelijk in de wereld van Samber past. Ook het zwart-rood contrast wordt consequent doorgetrokken. De rode ogen, het zwarte haar en de zwarte kleren van Werner tegenover de zwarte ogen, rood haar en rode kleren van Charlotte, … Bovendien emuleert Boidin de tekenstijl van Yslaire zodanig goed dat je zou denken dat het Yslaire zelf is die aan de tekentafel zat.
Beide Samberreeksen steken met kop en schouders boven het strippeloton uit, en vormen een dramatisch-romantische verademing in het door fantasy en science-fiction gedomineerde stripland.