Guust 02 Flaterfeest

Guust Flater: een naam en bijhorend personage dat iedereen zou moeten kennen. Niet alleen de oudere generaties, maar al evenzeer de jongere.

Ook in dit tweede album brengt de flaterende Guust de lachspieren in beweging! Ongelooflijk hoe die zichzelf voortsloffende figuur zijn collega Kwabbernoot hele dagen op stang kan jagen. Hij bedoelt het meestal wel goed, maar het zit hem meestal niet mee. Enig gebrek aan natuurlijke ‘fleur’ en het ontbreken van een betrouwbaar inzicht is daar wellicht niet vreemd aan. Waar onze slaapkop denkt van alle markten thuis te zijn, is het tegendeel waar. Zowat al zijn uitvindingen of knutselpraktijken ontberen de nodige finesse waardoor je er donder op kan zeggen dat er altijd wel iets is dat misloopt. Het enige wat hem trouwens wel lijkt te lukken, is grappen uithalen met zijn vaak tot wanhoop gedreven collega in de redactie. Kwabbernoot schiet dan ook vaak uit z’n sloffen voor alles wat hij moet ondergaan. En het wordt er niet beter op als Guust een latex evenbeeld van hem meebrengt naar de redactie...
De grappen die Franquin uit z’n pen tovert zijn grandioos en werken voortdurend op de lachtspieren. Door zo nu en dan een nieuw element te introduceren, houdt hij er de variatie in. Op de laatste bladzijde kan je trouwens van een cliffhanger spreken: Guust brengt een gewonnen prijs mee naar kantoor. Wat dat is, dat kan je pas lezen in deel 3: “Flaters als water”.
De tekeningen zijn subliem in hun betrekkelijke eenvoud. De details kloppen, trekken de aandacht, maken je aan het lachen. Daaraan merk je dat het geheel meer is dan de som der delen en dat er goed en lang nagedacht is over alles. Een waar plezier om naar te kijken dus!

Dat de originele teksten zijn overgenomen met de oude spelling, daarvan zullen zowel voor- als tegenstanders zijn. Persoonlijk vind ik dat men had moeten kiezen voor een volledig identieke kopie of voor volledig aangepaste teksten en niet voor een correctie van de meest storende fouten. Enfin, ‘t is een detail want echt storen heeft het me niet gedaan.
Besluit: ja, Guust kan nog steeds bekoren! Ja, deze boekjes zijn de aanschaf meer dan waard als je nog geen leesvoer van Franquins geesteskind in huis hebt. Ja, de kinderen zullen er ook veel plezier aan beleven.

Voor de recensie van deel 1: KLIK HIER