Munch 1 Munch

Oog & Blik/De Bezige Bij zorgt ervoor dat een in onze contreien totaal onbekende Noorse striptekenaar hier zijn ding mag voorstellen. En laat dat ding een serieuze klepper van formaat zijn, die zomaar even bestaat uit 273 pagina's tekeningen, gevolgd door enkele pagina's met extra info. De tekenaar en tegelijkertijd scenarist van deze strip is Steffen Kverneland. Deze door schilderkunst gepassioneerde tekenaar zag in Munch de manier om zichzelf en zijn 'god' voor te stellen aan de lezers.

Munch? ja Munch. Velen zullen even het voorhoofd fronsen bij deze naam, maar als je het schilderij 'De Schreeuw' zegt, zal het belletje iets sneller rinkelen. Maar Munch is veel meer dan dit schilderij. Munch is een vaste waarde binnen de schilderkunst. Net als veel tegenwoordig bewonderde kunstenaars, was Munch ook een miskend creator die leefde in armoede en graag de bodem van de fles zag.
Dat hij meer was dan enkel zijn populaire schilderij 'De schreeuw', is na het lezen van deze strip duidelijk. Hij was een veelschilder en een voorman van het expressionisme. Hij schilderde niet wat hij zag, maar zoals hij het gezien had. Een wereld van verschil, zo blijkt. Hij was iemand die zich vooral toelegde op de menselijke angsten. Die accentueerde hij door het gebruik van felle kleuren en een eenvoudige lijnvoering. De meeste van zijn schilderijen en etsen zijn autobiografisch en geïnspireerd door de Jugendstil.

Door zijn manier van schilderen schopte hij tegen de schenen van het establishment. De gesettelde burgerij was geen voorstander van zijn schilderkunst. Ook zijn tentoonstelling in Berlijn werd hevig bekritiseerd. Nochtans was Berlijn in die periode (Edvard munch leefde van 1863 tot 1944) de vooruitstrevende stad op gebied van beeld- en schilderkunst. Maar zoals alle nieuwe strekkingen heb je voor- en tegenstanders.

Dat het leven voor Munch niet van een leien dakje liep, is duidelijk te zien in de strip. Zijn moeder heeft hij vroeg verloren en hij werd, samen met zijn zussen en broer, opgevoed door zijn tante. Dit was het beste wat hem ooit is overkomen. De relatie met zijn vader was eerder koel. Die had andere plannen met Munch en was totaal tegen zijn werken. De dood van zijn vader was een zoveelste trauma voor Munch.

Enfin, ik zou kunnen blijven vertellen over deze man. Het verhaal is aangrijpend, verdrietig, verruimend en educatief. Ook al ken je niets van schilderkunst, het verhaal achter de man is meer dan de moeite om te lezen. Kverneland vereenzelvigt zich regelmatig met Munch. Hun levensloop is zowat gelijklopend. Met dat verschil dat Munch 'iedereen haat behalve zichzelf'.

Dat Kverneland kan tekenen kan je meerdere malen ontdekken in het verhaal. Doch gebruikt hij voornamelijk grove karikaturale figuren. Ook baseert hij zich voor vele tekeningen op werken van Munch zelf. De mosterd voor het verhaal is hij dan weer gaan halen uit brieven, dagboeken, notities, tekeningen, grafieken en schilderijen. Er is enorm veel gezegd en geschreven over de man en zijn entourage, dus gegevens genoeg om zich op te baseren.

Het werk is prachtig, de uitgave ook. Wil je uren van literair orgasme hebben dan is de aanschaf een must. Dit is één van de betere werken van 2013. Een graphic novel met ballen.