De Montefiore 1 Topmodel

De Montefiore - 1 - Topmodel

Een thriller die zich afspeelt in de ontwerp- en modellenwereld? Het moet een unicum zijn in de stripwereld. Betbeder en Bec als scenaristen hebben al bewezen dat ze heel wat in hun marge hebben. Een tekenaar als Pasquale Del Vecchio de kans geven om van hun kunnen te leren is nobel. Het is gek dat dit idee nog niet eerder gebruikt is. Als je weet dat de modewereld vol met intrige, corruptie en leugen zit, kan je je toch geen betere voederbak toewensen om deze elementen uit te schrapen en om te vormen tot een spannend verhaal. Dit is precies wat er met "De Montefiore" met brio is gebeurd.
Het verhaal begint chaotisch maar alle elementen vallen na een tiental pagina's al mooi tezamen. We gaan even in sneltempo door deze eerste pagina's: in een dorpje Nidym te Rusland wordt een schone blonde weggekocht bij haar ouders door een modellenbureau. Tijdens een Stockcarrace in de States krijgt Narciso Montefiore een verschrikkelijk ongeval waar de bestuurder bij wonder zonder kleerscheuren uit komt. Op hetzelfde moment gebeurt er een vliegtuigongeval waar de vader van Narciso, Lomberto Montefiore, om het leven komt. En, echt waar, we zitten nog maar aan pagina 8 van deze strip.
Narciso is een kind uit het eerste huwelijk van Lomberto. Deze is na de dood van zijn vrouw Antonalla hertrouwd met Francesca, één van zijn modellen. De verhouding tussen stiefmoeder en stiefzoon zijn niet wat ze moeten zijn: ze kunnen elkaar niet echt luchten. Als bij het voorlezen van het testament dan ook nog blijkt dat Narciso het imperium van papa erft en de echtgenote enkel wat vastgoed zou krijgen, is het hek van de dam. De zoon krijgt een week bedenktijd, relatie vader-zoon was ook niet zo denderend, en stiefmoeder tracht om in dit juridisch vacuüm alles te verkopen aan concurrent Wedgeworht. Maar dat is zonder de snelle reactie van Narciso gerekend. Die geeft in een interview aan dat hij klaar is om de job op zich te nemen, net op het moment dat de ondertekening van de eigendommen op tafel liggen. En wat hebben enkele louche types in Zuid-China met dit alles te zien? Enfin, intrige en spanning ten top, dus.
Als je voor genres als Alfa, Largo Winch en dies meer bent, dan kan deze strip je zeker bekoren. Het is een meeslepend scenario van begin tot einde. Bedrog en corruptie alom. Ook de mooie dames, blinkende koetswerken en zelfvoldaan crapuul ontbreken niet in het verhaal. En dan heb ik het nog niet gehad over de prachtig uitgewerkte decors die je van overal in de wereld naar het hoofd geslingerd worden. Niet alleen zien we prachtige taferelen in Toscanië, maar ook Milaan, Taiwan, Venetië, Londen, Parijs en het Comomeer worden ons voorgeschoteld. En daar het oog ook wat wil, paraderen de schaars geklede dames lustig rond op het papier.

Enfin, moet het nog duidelijk gemaakt worden? Ondergetekende is wild van dit verhaal en kijkt halsreikend uit naar het tweede deel.

En enkel een Montefiore kan een Montefiore opvolgen!