De beproeving 6 Bij het vallen van de nacht

De beproeving - 6 - Bij het vallen van de nacht

Het laatste deel is dit. Jawel. Het allerlaatste deel en daarmee is de bestseller van Stephen King volledig in strip omgezet. Een huzarenwerkje, zo blijkt, want ook al heeft de hele groep genoten van dit ontwerp, het was toch wel passen en meten om alles in deze zes delen te proppen.

Het is sterk aan te raden, neen, een must om de vorige vijf delen gelezen te hebben of je snapt van het hele verhaal geen snars. Stephen King is een meester in het verstrengelen van diverse complotten en dat heeft hij in zijn thriller 'The Stand', waarvan de vertaling dus 'De beproeving' is, niet nagelaten. Integendeel zou ik denken. Elke maal als me een nieuw deel in de schoot geworpen wordt moet ik toch even de vorige delen raadplegen om alles toch nog perfect te kunnen volgen.

Onze wereld is door het virus Captain Trips gedecimeerd tot slechts 1 % van zijn bevolking. Degenen die het overleven zijn immuun aan de ziekte en in plaats van elkaar te steunen in deze moeilijke tijden gebeurd net het tegendeel (tiens, net als in 'The Walking Dead', dus). De mensen beginnen zich tegen elkaar af te zetten en vijandig te reageren en een zekere Flagg maakt hier dankbaar gebruik van om een groep te stichten die alle anderen terroriseren. Deze duistere man heeft demonische krachten die hij gebruikt om zijn aanhangers onder de knoet te houden. Een groepje van vier man tracht Randall Flagg tegen te houden in het vernietigen van de mensheid en anderen zijn dan weer reeds geïnfiltreerd om van binnen uit de organisatie te boycotten.

Het verhaal is langdradig. Daarmee bedoel ik gewoon dat de bewerker van de thriller te nauw bij het boek heeft willen blijven waardoor de vaart uit het verhaal wordt gehaald en bijgevolg de spanning helemaal weg valt. Deel één en twee vielen op dit gebied nog mee, vanaf deel drie ging het alleen maar bergafwaarts. Begrijp me niet verkeerd, het totale epos is de moeite om te lezen maar verwacht geen pageturner want daarvoor is er net te veel te lezen.

Het verhaal is voor de liefhebber, dat staat vast. De Stephen King-fans zijn er met massa's en dezen zullen dan ook met volle teugen genieten van dit verhaal. De thriller liefhebbers zullen zich daarentegen bij wijle storen aan de trage vooruitgang van het verhaal en na enkele delen de brui geven aan het verder lezen van dit verhaal. Doorbijten is dan belangrijk want hoe alle complotten tot een oplossing komen in dit deel is dan weer fenomenaal, typisch King, dus.