Promise 1 Het boek van de laatste dagen

Dit donker, somber verhaal speelt zich af in 1864, op het einde van de recessieoorlog. Het hele land is dus geteisterd door veldslagen alom. Het hele land? Neen. Net als in de avonturen van Asterix is er een klein afgelegen dorpje, ditmaal niet in Bretagne maar aan de voet van de Rocky Mountains. Promise lijkt buiten de tijd te staan en vergeten door zowat iedereen. De enige grote gebeurtenis was de dood van hun dominee.
Amos Laughton, een man van God, komt samen zijn monstrueuze hond afgezakt naar het dorp. Deze neemt onmiddellijk zijn plaats in in de kerk van Promise, maar of dit een geluk is voor de bewoners is een andere zaak.

Het gebeurt me niet vaak maar dit verhaal kwam heel verwarrend over. Ik kon er geen kop of staart aan krijgen. Een vrouw en kind worden vermoord, een man krijgt van hetzelfde laken een pak en de echtgenote en het kind worden onder de vleugels van Amos Laughton mee naar Promise genomen. Dat kind heeft bovendien contacten met een indiaan met bijzondere krachten en als dan ook nog blijkt dat Amos bezeten is door één of ander monster en zijn hond directe familie van Beëlzebub moet zijn, dan begrijp je mijn verwarring.

Maar dit is een inleidend deel, zoveel is duidelijk. Het verhaal laat heel veel vragen open en zorgt er opzettelijk voor dat de lezer de draad bijwijlen kwijt raakt. Het scenario en de tekeningen vullen elkaar goed aan. De verhaallijn is duidelijk, de personages worden oppervlakkig gehouden (op misschien Amos Laughton na) en het mystieke heeft de boventoon. Alles dus om je hunkerend op het puntje van je stoel te laten zitten en het verhaal op je af te laten komen.

Dat je hoofd vol met vragen blijft zitten is een schitterende manier van de scenarist Thierry Lamy om je te laten uitkijken naar het volgende deel en het volgende deel en het volgende deel. Ik hou mijn mening nog even tot ik deel twee in de handen heb maar alles lijkt me veelbelovend.