Konvooi 12 De vrije zone

De reeks draait rond Nävis. Zij is de enige nakomeling van een neergestort aards ruimteschip, die nu nog in leven is op een verre planeet. Opeens wordt die planeet bezocht door een voorbijvliegende vloot ruimteschepen, het zogenaamde Konvooi. Allerlei rassen van buitenaardse wezens leven op deze schepen. Echter een mens is er niet aanwezig. Als enig en uniek lid van een ras, de mensheid, heeft ze een streepje voor en wordt ze al vlug undercover-agente voor het Konvooi, een gegeerde job. Samen met enkele vrienden voert ze allerlei opdrachten uit, wat telkens een leuke strip oplevert omdat haar invulling van de opdracht nogal atypisch en non-conform de verwachtingen is.

In deze aflevering sleept ze heel wat bagage uit vorige delen mee. Ze was in opstand gekomen tegen haar instructies maar dit op een slecht moment en plaats. Door haar acties sterven duizenden en ze wordt veroordeeld. Haar advocaat slaagt er toch in haar voorlopig vrij te krijgen, maar ze moet in ruil wel een aantal werkjes voor hem uitvoeren. Ze volbrengt deze, maar probeert tezelfdertijd ook bewijzen van haar onschuld te verzamelen. Deze strip start dan ook met de jacht op een huurmoordenaar, Soimitt. Hij is diegene die haar er toe gebracht heeft een deel van het admiraalsschip van Konvooi op te blazen (met het gekende gevolg van duizenden doden). Soimitt is momenteel op zoek naar generaal Rib'Wund als doelwit. De twee, Rib'Wund en Nävis, staan dan ook aan dezelfde kant... voor een keer. De enige manier dat Nävis info uit Soimitt kan krijgen is door hem mee te sleuren naar een planeet waar alleen de waarheid kan verteld worden en elke psychoblokkade wordt opgeheven. Maar natuurlijk levert dit info op, die ze misschien liever niet gehad zou hebben...

De tekenaar, Buchet, houdt van expressieve gezichten. Regelmatig passeren er dan ook close-ups van lichtjes overdreven expressies. Dit wordt volledig gebalanceerd door de mate van detaillering van de lichamen en voorwerpen. Het voelt hierdoor realistisch aan en leest vlot weg. Het helpt eveneens het ritme strak te houden en heel wat te laten gebeuren op één pagina. Bijgevolg heeft deze stripreeks wel heel wat troeven: leuke acties, beetje geweld en heel wat verhaal.

In het kort: Een avonturenreeks in een sci-fi omgeving.. wie kan daar aan weerstaan?