Conan - De weg der koningen 1 Deel 1
2 Deel 2

Ik zal eerlijk: ik heb al heel veel losse tekeningen zien passeren van Conan, de een al mooier dan de ander, maar ik had nog nimmer ofte nooit een verhaal van deze barbaar gelezen. Vaak zie je in die tekeningen van die mythologische monsters en dan hoeft het voor mij al niet meer. De noeste held die het opneemt tegen de meest afgrijselijke monsters en die dan ook nog overwint zonder al te veel kleerscheuren is niet aan mij besteed. Er moet nog altijd een tikkeltje realiteit in zitten om een verhaal geloofwaardig te laten overkomen. Reden waarom superhelden me, op Batman na, ook niet al te goed liggen.

Het verhaal: Conan en zijn rovers moeten vechten om een nieuw schip te pakken te krijgen want dat van hen heeft averij opgelopen. Na hun overwinning dopen ze het schip tot Olivia, naar de naam van de prinses die met Conan de lakens deelt. Gelukkig is de bemanning niet op de hoogte van haar titel of ze zouden haar wel eens kunnen gebruiken als losgeld.
Olivia is verkocht door haar vader als slavin aan een 'Shemiet'. In haar dromen keert haar vader steeds terug en vertelt haar hoeveel spijt hij wel heeft. Olivia zou terug willen keren maar Conan heeft goud geroken en veroverd het ene schip na het anderen. Tot hij in een valstrik terechtkomt en zijn hebben en houden verliest maar zichzelf en Olivia kan redden door in het water te springen en naar het droge te zwemmen.
Nadat hij de dood voor ogen heeft gezien beloofd hij Olivia dat hij haar terug brengt naar Ophir waar haar vader koning is.

Ik kreeg dus deze Conan in handen waarvan je een korte inleiding hierboven kan vinden en mijn eerste indruk was er één van: tiens, een redelijk gewone held die vecht tegen redelijk gewone rabauwen en verliefd is op redelijke schone dame met klasse. Zou ik me dan zo vergist hebben? Ok, hier en daar komt er al eens zo een monster voor, maar het is niet met een vingerknip dat Conan deze verschalkt. Neen, hij moet er echt tegen vechten en delft zelf bijna het onderspit.

Het verhaal 'Weg der Koningen' is een op zich staand verhaal maar toch heb je continu het gevoel dat je hier en daar iets mist. Het is duidelijk dat dit verhaal een eerder verschenen verhaal van Conan aanvult. Men verwijst te vaak naar gebeurtenissen die in dit verhaal niet terug te vinden zijn. Gelukkig is dit niet storend omdat men er ook bij uitlegt in korte beschrijvingen wat er juist gebeurd is.

Dit was dus een leuke kennismaking en ik ga me toch eens dieper inwerken in de belevenissen van deze barbaar die ik als anti-held zou willen omschrijven. Hij is een barbaar in hart en nieren, schrikt niet om goede mensen van hun geld te ontdoen, boten te enteren en goed doen is nu niet direct wat hij hoog in het vaandel draagt. Enfin, toch niet in deze twee verhalen. En toch heb je een zekere affectie met hem. Hoe ruw en hard hij ook kan zijn, hoe teder en zacht hij is met Olivia.

Voor één ding maak ik me toch ernstig ongerust: ofwel is het berekoud in het land van Conan ofwel zijn alle dames daar botergeil. De grote van de tepels die priemen door de dunne stofje is reden genoeg om toch even na te denken over wat deze arme deernen moeten meemaken. ;-)