Kuifje 17 De zaak Zonnebloem

Een facsimile is een replica van een handschrift of oude druk. En dat is wat Casterman ons hier geeft. Men keert terug naar de oorspronkelijke album-uitgave van 1956: het originele papier, de kleurschakeringen van toen en op dezelfde manier mooi ingebonden met een linnen kaft. Deze uitgave komt dan ook verschrikkelijk dicht in de buurt met hoe Kuifje in mijn geest gebakken zit. Het klopt allemaal.

Maar het gaat over De Zaak Zonnebloem en het begint met het Kasteel Molensloot in rep en roer. Alles wat van glas is gemaakt, springt op geheimzinnige wijze in duizenden stukken... eerst nog tijdens een onweer, maar later ook in gewone omstandigheden. Alleen Professor Zonnebloem ontsnapt ogenschijnlijk aan deze opschudding. Hij vertrekt namelijk naar Genève voor een congres en heeft helemaal niks in de gaten van de ongelukkige gebeurtenissen. Hij verdwijnt onderweg echter. Kuifje en Kapitein Haddock onderzoeken de gesprongen glazen, wat hen leidt naar het laboratorium van Zonnebloem. Ze ontdekken dat hij werd geschaduwd door geheime agenten en snellen hem onmiddellijk te hulp. Helemaal onschuldig is professor Zonnebloem niet, want hij zou werken aan een gesofistikeerd wapen dat oorlogen kan winnen en de wereld veroveren. Hoe lossen Kuifje en de kapitein dit op?

Als leuk weetje:
Hergé speelde in zijn albums dikwijls in op de werkelijkheid. Professor Zonnebloem is hier bezig met onderzoek naar het gebruik van geluid als wapen. De professor heeft een apparaat gebouwd, dat wellicht zijn oorsprong vindt in Duits onderzoekswerk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er wordt op een bepaald moment verwezen naar een boek, dat echt bestaat.
En ja hoor, het apparaat is wel degelijk beschreven in het boek en Hergé heeft het waarheidsgetrouw overgenomen:

Zoals reeds aangehaald, brengt dit de sfeer van vroeger terug. Een beetje nostalgie is dan ook op zijn plaats, maar het blijft ook gewoon een sterke aflevering. Een boeiend verhaal met volop actie en speurneuswerk, aangevuld met de komische noot in de vorm van Serafijn Lampion, een opdringerige, niet-geslaagde-moppen-tappende en bijgevolg onuitstaanbare verzekeringsagent. Ja, alle elementen komen mooi samen en vormen een bijzonder geslaagd geheel.

In het kort: Dit is een topper onder de Kuifjes.