Walhalla (Lechuga) 1 Gevaarlijke streken

Ongür, Vandahr, Stomjönk,.. heb je de namen gelezen? Zie je het? Lees ze nog eens.. valt de frank? Ja, een hint van het karakter van het personage zit verstopt in zijn naam. Dit zijn Vikingen. En zij leven op een heel klein eiland dat voor de helft bestaat uit een vulkaan. Op een koude, zomerse dag (-12 graden, het is het Hoge Noorden hé) wordt de leider uit zijn bed geschud omdat elke bewoner dezelfde droom heeft gehad: stuk voor stuk droomden ze dat ze schapen waren en voor Vikingen kan dat best tellen. Het grote boek der voorspellingen wordt er bijgehaald en dat verkondigt dat de vulkaan nu vlug gaat uitbarsten. De oplossing bestaat er uit om een kleine groep met de drakkar er op uit te sturen om een nieuw land te vinden. Maar dat verloopt niet zonder slag of stoot. En ondertussen begint de vulkaan een paar hete rotsblokken uit te stoten.

Denk nu niet dat dit een ernstige strip is. Al vlug creëert de magiër de bûûs (best vergelijkbaar met televisie in 3d) waar iedereen van het dorp de belevenissen volgt van de uitgestuurde groep. En daarmee zijn de eerste tv-verslaafden een feit. En dit is niet alleenstaand: dikwijls wordt er verwezen / gelachen met een aantal hedendaagse problemen. (En de beste ga ik hier niet verklappen!) Het is uitermate geslaagd hoe de scenarist, Pothier, er voor zorgt dat het allemaal in de wereld ten tijde van de Vikingen past en er succesvol de draak mee weet te steken.

Het blijft desalniettemin een Viking-verhaal, enigszins atypisch in de zin dat ze eens niet de wereld willen beroven, maar het blijven Vikings hé. Wanneer ze de Schotten tegen komen, zijn er volop mooie gevechtsscènes, legers die klaar staan om ten oorlog te trekken, verraad en natuurlijk kilts. Oh en Nessie (denk aan Loch-Ness) is ook van de partij.. hehe.

Met dit verhaal hoort alleen maar de gebruikte karikaturale en cartooneske tekenstijl. Elk figuur is een levende en bewegende uitvergroting van het beste en slechtste van de mens en hun getekende vorm is daarop gebaseerd. Ook de heldere inkleuring met weinig tot geen grauwe kleuren, vergroot de heersende sfeer in de strip.

In het kort: geslaagde parodie op de huidige westerse wereld.