Een paar stappen naar het licht 3 Reizigers uit een andere wereld

"Als je de waarheid zoekt, wees er dan op voorbereid dat zij jou vindt." Marianne Belle is op zoek gegaan naar de waarheid achter haar vader. Heeft hij inderdaad zijn land verraden en informatie doorgespeeld aan de Duitsers zoals een aantal ex-collega's van haar vader denken? Of heeft de vreemde cyclus van 5 jaar en 7 maanden er iets mee te maken? Die cyclus, die doorgegeven wordt in de familie Belle, betekent niet meer of niet minder dat aan het einde van zo een cyclus er een belangrijke gebeurtenis plaats heeft. Binnen een paar dagen is het weer zo ver. Het einde van de cyclus kan misschien een oplossing brengen voor het mysterie van haar vader of iets heel anders inluiden. Om tot een oplossing te komen voor het eerste probleem, zijn Marianne en Peter (een vriend) gereisd naar Nepal, waar een andere ex-soldaat, Singh, het laatste dagboek van haar vader zou bezitten. Ze hopen hier het antwoord in te kunnen vinden. Maar ongeveer alles zit tegen: een vliegtuig dat niet kan vertrekken, Singh die zich niet bevindt waar ze hem verwachten,... De spanning wordt met andere woorden tot de top gedreven en laten we die quote in de eerste zin niet vergeten.

Dit is het laatste deel van de eerste cyclus en (bijna) alles wordt mooi afgerond. Een heerlijke detective dat de tijd neemt om het verhaal op te bouwen en de oplossing lang in het duister laat. Is ie nu een verrader of niet? Het heeft ons in ieder geval naar prachtige plekken gebracht: het India, Nepal, New York,.. van de jaren '50. Een periode dat massa-toerisme nog niet bestond en elke plaats nog authentiek was. Indrukwekkend hoe dit tot leven wordt gebracht. Het is dan ook volop genieten van de locaties waarin het verhaal zich afspeelt. Het wordt wellicht allemaal wel iets romantischer voorgesteld dan het echt was, maar daar malen we hier niet om. Genieten, dat doen we.

In het kort: een spannend slot verpakt in een reis rond de wereld.