Excalibur - Kronieken 1 Pendragon

De prachtige voorzijde van het softcover-album dat ik in bezit heb, sprak mij onmiddellijk aan en deed mij met grote verwachtingen beginnen aan dit eerste deel in de Excalibur Kronieken.
Excalibur, het magische zwaard, kent iedereen wel. Is het niet uit de tal van bekende of minder bekende stripreeksen, dan is het wel uit een of meerdere boeken die geschreven zijn over de roemruchtige tijden van koning Arthur of uit een film over diens leven. Minder gekend is waar dit zwaard vandaan komt en wie het in de rots stak. Het is rond die mythe dat Istin en Brion een verhaal weefden. We krijgen te zien hoe Merlijn het geduchte wapen oproept bij de goden en hoe hij het vervolgens -met de nodige terughoudendheid- schenkt aan de machtige vechtersbaas Uther Pendragon, die tevens zijn vertrouweling is. Hierbij moet deze wel de gelofte afleggen dat hij er nooit Bretoens bloed mee zal vergieten en moet hij trachten de verschillende Bretoense koningen te verenigen. Geen eenvoudige opdracht, gezien zijn karakter.
Ten tijde dat dit verhaal zich afspeelt is het nieuwe geloof volop in opmars, maar tevens zijn er ook nog de vele mensen die het oude godendom aanhangen. Onvermijdelijk brengt dit conflicten met zich mee en uiteindelijk zal dit gegeven een cruciale wending geven aan dit ingrijpende verhaal.
Het verhaal is ijzersterk, een magisch zwaard als Excalibur meer dan waardig! Het behoorlijk lijvige album is meer dan een hak- en steek-boek. Er zit duidelijk een opbouw in en bevat veel verschillende en telkens nieuwe elementen die de lezer aan de bladzijden kluistert. Voor ieders gading is er wel iets te vinden: bloederige gevechten en duels, liefde, magie, spanning,... Een heel divers album dus dat een groot publiek kan aanspreken. Ik ben alleszins verkocht.
Ook de tekeningen zijn ronduit prachtig. Eigenlijk moet ik meer spreken over schilderijen want harde lijnen ontbreken en de kleurvlakken vloeien in elkaar over. De sfeer die hierdoor uit het album druipt, is magnifiek. Je voelt je echt op het slagveld of in de kille burchten uit die tijd. De textuur van gebouwen, kledij en huid is bovendien mooi uitgewerkt wat de levensechtheid nog versterkt. Een prachtig stukje vakwerk waarvan er gerust meer mogen zijn!

Besluit: een schitterend album dat een mooi afgerond verhaal brengt.