Nocturno (prentenboekje) 1 Nocturno

Dit is een beetje een specialleke. Binnen de strips/prentenboeken heb je (meestal) ofwel verhaallijnen per boek / reeks ofwel een humoristische strip met op elke pagina een gag. Deze volgt eigenlijk niet echt een verhaallijn maar levert ook geen grap per pagina. Daarentegen werkt het boek wel per pagina, die dan nog past binnen het overkoepelende thema, maar toch is het geen van beide voorgaande. Geïnteresseerd? Ik wel.

En daar stopt het nog niet. Elk pagina zijn eigenlijk twee pagina’s: eentje die je overdag kan lezen en eentje ’s nachts en ze spelen op elkaar in. Overdag zie je een tekening met bijhorende tekst waar ogenschijnlijk niks speciaal aan is, gewoon een opmerking over een mogelijke droom. Maar als je de pagina een 5-tal minuten voor een lamp houdt, kan je in het duister (’s nachts, weet je nog) een tweede tekening zien oplichten. En die vult naadloos aan op die eerste tekening en laat de droom tot leven komen. Gaan slapen met een lach. Missie geslaagd!

De opzet was om voor kinderen een boek te maken dat ze op een leuke manier naar dromenland stuurt. En het oplichtende gedeelte van het verhaal boeit, ja fascineert hen zelfs, zodat slapen niet altijd hetgeen is waar ze aan denken (wat enigszins contraproductief is). Maar na die eerste fascinatie-ronde, dommelen ze wel in met een lach op hun gezicht. De uitgever mag inderdaad wel zeggen dat dit boek helpt tegen nachtmerries… hoe kan het ook anders, dit is een prachtig alternatief voor het nachtlampje. En elke pagina brengt een nieuwe droom: geen twee keer hetzelfde.. nou ja tot hij uit is en dan moet je wel. Maar gelukkig zijn er een vijftiental pagina’s en ben je dus al twee weken verder zonder herhaling.

In het kort: ideaal voor kinderen om mee weg te dromen.