Guust 04 Flaters te koop
05 Flappende flaters

1957, uit de vloeiende pen van Franquin, verschijnt in het tijdschrift Robbedoes van uitgeverij Dupuis een anoniem, werkloos en sloom figuurtje. Hij slaagt erin om het blad verder te infiltreren met zijn grappen en mag in een strook het beste van zichzelf geven. Guust, de werkloze grappenmaker, krijgt een jobke in het kantoor van de uitgeverij en tegelijkertijd krijgt hij ook meer ruimte om zich te ontplooien. Hij is zo populair onder het lezerspubliek, dat er steeds meer plaats is voor hem, tot op het punt dat de uitgeverij hem een volledig strip geeft. Eentje in het, voor die tijd populaire, oblong formaat. Een formaat dat we tegenwoordig niet veel meer zien.

Guust is de perfecte antiheld. Hij slaagt erin om iedereen in zijn buurt, maar vooral Kwabbernoot, zijn collega’s maar ook zijn vrienden, de stuipen op het lijf te jagen wanneer hij weer eens één van zijn uitvindingen naar het kantoor meebrengt, of uit het raam hoedje vist. De grappen en grollen van Franquin doorstaan niet allemaal de tand des tijds maar zijn zeer zeker herkenbaar en ze laten je regelmatig een grijns op het gezicht toveren. Dit al wat oudere werk blijft leuk leesvoer.

Franquin, stripgrootmeester, heeft met Guust jaren geleden een personage gecreëerd dat zo populair werd dat, zelfs vandaag, de uitgeverij waar hij als een snul werkte, hem terug op de kaart zet. Daarbij bieden ze de lezer een volledige gerestaureerd werk aan in het originele formaat met als bonus, speciaal voor de verzamelaar, dat het deze keer in een mooie hardcover uitvoering te verkrijgen is.