Brandgevaar 1 Brandgevaar

De titel ‘Brandgevaar’, gecombineerd met ‘Eureducation’ als uitgeverij op de cover, deed mij ervan uitgaan dat dit hoogstwaarschijnlijk weer een klassieke educatieve uitgave zou zijn. Ik wil nu al verklappen dat ik slechts gedeeltelijk gelijk kreeg…

Dit 8ste album van Eureducation in hun educatieve oeuvre, verhaalt over een man die z’n geheugen kwijtgeraakt is na een erg zwaar ongeval dat onvermijdelijk ook een erg traumatische gebeurtenis was. Zelfs hypnose blijkt geen oplossing te bieden voor het terughalen van de verloren herinneringen. Bovendien blijken al gauw allerlei personages rond de protagonist een complot aan het smeden. Een vreemde man geeft deze Robert Keijzer een brief waarin hij hem aanmaant om actie te ondernemen omdat z’n leven in gevaar is. Robert blijft niet bij de pakken zitten en begint een zoektocht naar de waarheid én z’n verleden.

Het is bewonderenswaardig hoe Jan Kragt erin slaagt om rond het thema brandveiligheid een spannend verhaal op te bouwen. De spanning overheerst op de educatieve ondertoon en de lezer blijft nieuwsgierig naar het einde, ondanks het regelmatig opduiken van tips rond brandveiligheid. Deze zijn wel prominent aanwezig maar halen op geen enkel moment de vaart uit het verhaal doordat ze functioneel zijn geïntegreerd.

De tekeningen van Steve van Bael zijn OK en bevatten alle nodige details en afwerking, maar zijn echter niet van die aard dat ze zullen blijven hangen als meesterwerken.

Besluit: dit album kan zeker een basis vormen in het onderwijsmilieu om rond brandgevaar te werken. Begeleiding en verduidelijking zijn echter wel nodig want ik vrees dat de studenten anders teveel met het basisverhaal zullen bezig zijn.