Robbedoes door... S2 Robbedoes door Y. Chaland

Yves Chaland, toentertijd vooral bekend door zijn regelmatige bijdrage aan het stripblad Metal Hurlant, heeft een akkoord met Dupuis om vanaf 1982 voor het weekblad Robbedoes te werken. Hij krijgt de opdracht om de meeste bekende piccolo van de wereld terug leven in te blazen. De bedoeling was dat niet langer, zoals in het verleden het geval was, één tekenaar deze reeks zou aanpakken maar dat meerderen naast elkaar een verhaal zouden afwerken van Robbedoes en Kwabbernoot. Op zijn 25ste levensjaar heeft hij dus de opdracht te pakken waar meerdere tekenaars een hand zouden voor afgeven. (niet de hand waar ze mee tekenen, voor alle duidelijkheid). Zijn stichtende voorbeelden waren iconen als Jijé, Franquin en Tillieux.

Hij start de strip met de klinkende naam 'Ijzeren harten' maar deze wordt na twintig weken onverwachts bruusk afgebroken (zie verder). Het verhaal eindigt dus in de Afrikaanse savanne zonder een echt plot. Toch geeft de man 'zijn' Robbedoes niet op en hij tracht om deze alsnog af te maken. Tot drie jaar voor zijn dood, we spreken dan van 1987, blijkt dat deze pogingen vruchteloos waren.

We hebben dus een onafgewerkt verhaal in handen. Een script en tekeningen die veelbelovend begonnen maar de grafische trip van Chaland werd niet echt gesmaakt. Door de concurrentie met de andere duo's die Robbedoes onder handen namen, Braco/Cauvin en Tome/janri offert hoofdredacteur Alain de Kuyssche Chaland op 'als eerste stap naar een heldere toekomst'. Officieel wordt een financiële reden opgegeven. Chaland werd voor een halve plaat betaald terwijl hij maar twéé stroken tekende. Op 16 september 1982 verschijnt dus de laatste tekening van Chaland in Robbedoes nr. 2318. Het 'histoire sans fin' is dan een feit.

De strip met commentaar van José-Louis Bocquet, onder de vorm van 'het echte verhaal van Robbedoes door Chaland' is een waar pareltje. Niet alleen de uitgave, gekartonneerd met stoffen rug, is zeer de moeite waard, ook het grijpen naar de originele platen in zwart/wit is een goede keuze geweest. Bovendien is dit de allereerste maal dat dit verhaal in albumpublicatie is gegoten. Voor alle stripfanaten die al dan niet een boontje hebben voor robbedoes een ware openbaring.