Ys, de legende 2 Wraak

We volgen het verhaal van Gradlon. Gradlon was een Pict, voorbestemd om zijn clan te leiden. Echter zijn broer steekt er een stokje voor door hun vader te vermoorden en de leidersplaats in te nemen, terwijl Gradlon in opleiding is om zijn vechtkwaliteiten op een onmenselijk hoog niveau te brengen. Wanneer Gradlon terugkeert, wordt hij geconfronteerd met de nieuwe situatie. Hij kan zich er niet bij neerleggen en gaat tegen zijn broer in. Hierdoor moet hij vluchten en hij neemt de gevangene, een Bretonse prinses genaamd Branwen, mee. Ze worden tijdens hun vlucht verliefd en ze blijven bij elkaar. Zijn broer heeft ondertussen een pact gesloten met de man van Brawnen om op zoek te gaan naar Gradlon. Ze zijn met vier als ze hen vinden en ze zijn niet bepaald zachthandig. Het eindresultaat is dat Branwen dood is en dat Gradlon ternauwernood kan ontsnappen. Hij zweert hen te doden voor hun actie. Maar voor hij daar kan aan beginnen, moet Gradlon zijn dochter, die hij heeft kunnen redden, opvoeden.

Dit tweede deel gaat over de zoektocht naar wraak. Gradlon gaat op jacht naar de vier vijanden en neemt zijn dochter, die nog steeds een kind is, mee. Al vlug zien we dat de dochter opgeleid is om mee wraak te nemen.. neen, genade staat niet in de woordenboek. Desalniettemin verloopt de zoektocht en de wraak niet vlot. Kan hij ze vinden en terechtstellen? En wat gaat hij doen met diegene die hem gratie getoond heeft tijdens hun vorige ... euh.. ontmoeting?

Het verhaal is op volle kracht gekomen: vechtpartijen, bloed, zweet en een traan... geen moment verveling. Bovendien wordt de actie gedragen door een verhaallijn die nog niet alle kruit verschoten heeft. Er staat ons nog wat te wachten, als ik goed tussen de lijnen kan lezen. En ik kijk er naar uit.

Ys brengt ons gedetailleerde tekeningen, waarbij de arcering en de donkere inkleuring een zware atmosfeer weet te creëren. Dit is dan ook vooralsnog geen opwekkend verhaal. Trouwens de paginagrote clash der legers is echt magistraal.. compositie, kleur, sfeer, het zit allemaal juist!

In het kort: smaakt naar meer.