Eleonora, de zwarte legende 1 Deel 1

Bloedkoninginnen is een collectie die verhalen groepeert over echte historische vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Franse geschiedenis. Dit klinkt direct nogal gewichtig, zeker als je dan direct denkt aan andere, echte biografische strips. Zeker als het onderwerp dan nog één of andere koningin uit een ander land is. Maar laat je zeker niet afschrikken door de eerste zin. Ik had ook wat schrik toen ik aan deze strip begon, maar dit verhaal is zeker geen bloedloze opsomming van jaartallen en wat er toen wel is gebeurd, nee dit is een levendig verhaal, en voor hetzelfde geld was dit pure meeslepende fictie geweest.

Een prachtig getekend historisch middeleeuws verhaal dat zich afspeelt in Frankrijk aan het hof van de koning, dan denk ik in de eerste plaats aan 'De lemen troon'. Eleonora kan je daar ook aan spiegelen al speelt het zich nog een paar honderd jaar eerder af, rond 1140. Hier krijg je dus ook een mooi getekend verhaal voorgeschoteld, met een dynamische lay-out en gedetailleerde tekeningen. Net zoals in 'De lemen troon' speelt het verhaal zich ook meer af in het kasteel van de koning dan op het eigenlijke slagveld. De politieke intriges en het gemanipuleer achter de schermen vormen eigenlijk de kern van het verhaal.
Eleonora is een jonge prinses van Aquitanië, een streek in het zuiden van Frankrijk. Zij trouwt met de jonge Lodewijk VII, die al snel de troon erft. De jonge man is nog erg manipuleerbaar en daar maken zijn moeder Adelaïde en de geestelijke Suger dankbaar misbruik van als Lodewijks raadgevers. Ze proberen dan ook al vlug Eleonora buitenspel te zetten maar Eleonora laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Ze wil haar rol als koningin echt invullen en opkomen voor de belangen van haar familie en haar streek. Eleonora bedient zich van al haar kwaliteiten: ze is niet op haar mondje gevallen, is zeer gevat en zeer knap, ze aarzelt zelfs niet om ook haar lichaam in te zetten om haar doel te bereiken.

Kortom dit verhaal belooft een mix van intriges, politiek gesjoemel, verraad en natuurlijk speelt de liefde ook een rol. Ik kan niet wachten tot het volgende deel van dit drieluik in het Nederlands verschijnt. Hopelijk zijn de andere verhalen in deze collectie bloedkoninginnen net zo spannend en goed getekend als dit verhaal!