Cetz 1 Borsten, billen, bier

Je hebt katten en katten in het gag-repertoire. Garfield is de meest bekende knorpot die zich vol vreet met lasagne en wild rond zich heen stampt. Maar sinds kort is er een nieuwere, grovere versie op de markt verschenen die onder de schijnwerpers mag geplaatst worden. Catz van Enzof, samentrekking van Enzo Frediani, is de naam en Cookies de uitgeverij.

De grofgebekte katten Lieow en Sem zijn de hoofdrolspelers. Ze denken maar aan drie dingen: borsten, billen en bier. En ook een beetje aan alles wat er tussen die borsten en billen aanwezig is bij het vrouwelijk schoon. De grappen passen steeds op één pagina en spelen zich altijd af in verschillende locaties maar voornamelijk in het café 'De Kater'. De grappen zijn vaak grof tot zeer grof maar de humor lijdt er niet onder. Je moet al letterlijk en figuurlijk tegen een stootje kunnen om deze grappen te smaken, maar wij, als volwassen en vrijgevochten mannen, moeten hier zeker geen aanstoot aan nemen. Watjes lezen namelijk geen strips. ;-)

De grappen zijn meestal vrouwonvriendelijk wat niet wil zeggen dat de dametjes poezen zich hier zomaar laten inpalmen. Ze zijn van geen kleintje vervaard en bieden verbale en actieve weerstand aan de rotopmerkingen van Lieow en Sem. Zodanig zelf dat de twee katers vaker het onderspit delven dan dat ze van bil kunnen gaan. Woorden als neuken, rukken, pijpen en dies meer zijn legio. Dit geef ik gewoon mee zodat je weet dat je dit beter niet laat rondslingeren in de woonkamer als je achteraf geen vervelende vragen wil van je tiener. 't Is maar dat je op de hoogte bent.

Samengevat is dit een strip die me zeer gesmaakt heeft en waar ik vaak glimlachend de pagina omdraaide. Geen enkel moment hebben de tekeningen of de tekst me gechoqueerd, ook al heb ik het gevoel dat Enzof graag heilige huisjes instampt. Dus met een zekere reserve zou ik Cats zeker aanbevelen. Maar wees gewaarschuwd, de spetters vliegen soms van de pagina's af.

Ik verwacht nog veel schoons van deze tekenaar. Daarom niet met Catz, maar die man kan zeker verder openbloeien in dit of andere genres. Mooi debuut!