The Best of Vincenzo Cucca 1 The Best of Vincenzo Cucca

‘The best of’ is, zoals de naam doet vermoeden, geen stripverhaal maar wel een bundeling met tekeningen en schetsen van de genoemde auteur.

Vincenzo is van vele markten thuis, bewijzen zijn veel diverse tekeningen, schilderijen en schetsen. De gebruikte materialen zijn bijna even divers als zijn creaties. Potlood, ecoline, krijt, de zogeheten pantone potloden, inkt, pastels, digitale tekeningen,... het is allemaal terug te vinden in deze verzameling werken. Het moet wel gezegd dat de tekenaar een voorkeur blijkt te hebben voor ecoline, want daarin zijn heel wat mooie dames geschilderd. En nee, dat moet ons niet spijten.

Het eerste deel is gewijd aan ‘Hot Charlotte’ en haar twee vriendinnen Aline en Mei-Lin. Dat moet ons niet verwonderen, want dit vormt natuurlijk een mooi stukje reclame voor z’n laatste publicatie ‘Hot Charlotte’, waarvan u HIER een recensie kan lezen. De poses die de dames aannemen zijn eerder braaf, misschien wel met opzet zodat potentiële kopers toch nog het boek ‘Hot Charlotte’ aanschaffen.
Als we vandaag zeggen ‘Vincenzo Cucca’ dan wordt er wellicht gedacht aan de reeks Pandamonia. Deze met antropomorfische wezens gevulde wereld herbergt heel wat bevallige vrouwelijke elementen. En laat dat nu net zijn waar deze kunstenaar erg sterk in is: het vorm geven aan de vrouwelijke rondingen. Dit boek biedt ons een blik op het private leven van Vanessa, de hoofdrolspeelster van Pandamonia, en haar luipaardvriendin. Privaat vraagt u? U weet wel: slapen, douchen, knuffelen, uitgaan,... Heel wat moois dus om naar te kijken en in tegenstelling tot het eerste deel al heel wat minder braaf.
In het derde deel worden we getrakteerd op tekeningen van een heel andere orde: aliens. Voornamelijk de exemplaren uit de Alien-films worden afgebeeld. Het moet gezegd: er zitten knappe en complexe werkstukken tussen waar je een tijdje zoet mee bent om ze te exploreren en te ontwarren. Als groot contrast met de buitenaardse gedrochten bracht de tekenaar trouwens ook het vrouwelijke schoon in deze kunstwerken , of wat had u dan gedacht?!

De rest van het boek is vrij divers, maar met steeds het vrouwelijke schoon in de hoofdrol: wijnetiketten, superhelden, wulpse deernen allerhande,... enfin: heel wat moois om naar te kijken.

Besluit: een boek voor iedereen die het werk van Cucca kan smaken en/of voor wie vrouwelijk schoon weet te appreciëren.