Amoras 2 Jérusalem

De weg naar een hit reeks is lang, vele risico’s dienen overwogen te worden en als het tegenvalt kan het vele banen kosten of een bedrijf kan er zelfs failliet door gaan. Maar als de risico’s zich omkeren in resultaten dan is iedereen blij, gaan de verkoopcijfers omhoog maar wordt de druk naar een goed vervolg ook sterker en laat dat een iets zijn waar al redelijk wat reeksen op stranden.

Standaard uitgeverij heeft, niet in hun gewone doen, hun oudst lopende reeks genomen en een spin-off gecreëerd, waarvan het eerste deel, door heel België - zowel Nederlandstalig als Franstalig - en buiten onze landsgrenzen ongelooflijk goed is onthaald door de algemene pers. Ook de gewone strip lezende mensen zoals uzelf heeft zijn weg zonder meer gevonden naar deze nieuwe lijn van vertellen. Amoras is het verkoopskanon waar ieder andere uitgeverij stikjaloers op is. En ik voel het nu al aankomen dat we in de lopende jaren nog wel enkele andere van deze projecten gaan zien verschijnen. Wat zou je denken van bvb. een Lucky Luke in een Jodorowsky western setting… . Maar zo ver zijn we nog niet en vandaag gaan we het hebben over dat tweede deel waarvan menigeen hoopt dat het aan alle verwachtingen voldoen.

Legendre, vooral bekend van zijn Biebel reeks, maakt dat deze Amoras eigenlijk alles is wat een traditioneel Suske en Wiske album niet is: middenvingers, blote tieten, vuile praat, ruig en een heel harde en desolate wereld zonder respect. De mix van het hardere scenario met de herkenbaarheid van de personages maakt dat je eindelijk echtere karakters krijgt. Lambik: lomp en egocentrisch, maar toch met een klein hartje. Jerom: de sterke man die niet echt raad weet met de situatie en lambik steeds op de huid zit. Suske: ontdekt dat er meer vis rondzwerft dan Wiske in deze wereld, maar toch beseft dat zij de enige blijft voor hem. Wiske: Stoerder dan ooit maar tegelijk heel breekbaar. En dan nog Sidonia: het personage die nog het dichts bij haar origineel personage aanleunt, maar dankzij de grafische make-over van Cambré nog het meest uit de verf springt. Ik zou hier verder namen kunnen blijven opnoemen maar het is voldoende met te weten dat elk personage nu meer inhoudt heeft dan ooit tevoren.

Cambré, heeft zijn stijl van tekenen niet echt zo veel aangepast aan deze Amoras, ja hij heeft iedereen doen opgroeien en heeft de grenzen verlegt wat betreft het aanwezige visuele geweld, de moordende suggesties en het nog beperkt bloot, maar het blijft heel herkenbaar zijn werk. En dat is goed, de wat slordige afwerking maakt dat het ruwe van het verhaal en Amoras er uit springt.

In dit tweede deel brengt dit duo het verhaal op kruissnelheid en daarbij vergeten ze niet de geschiedenis te gebruiken, waar deze reeks zo rijk in is. De oorlog tussen de Vetten (die wel heel ranzig overkomen) en de Mageren. Het heen en weer geflits van de teletijdmachine. De knettergekke Krimson en de onophoudelijke humor die verwerkt is in het verhaal. En als je eindelijk denk wat rust te hebben gevonden dan trekken ze de kast met intriges open en laten ze je achter met wederom meer vragen dan antwoorden. Juist zoals een topreeks dat betaamt.

Je kan dus besluiten dat dit tweede deel van Amoras alle registers opentrekt om je wederom een tweede ronde in die superdeluxe rollercoaster vast te snoeren en je doet smachten naar meer van die zalige rondjes. Dit is gewoon Amoras-tastisch!