BeeVee A1 Verloren Voorwerpen

Iedereen kent wel de overbekende reeks “Waar is Wally?”, waar je tussen een krioelende massa ventjes op zoek moet gaan naar het mannetje met de blauwe broek en rood-wit gestreepte trui en muts. Dit album is daar min of meer mee te vergelijken.

Maar eerst iets meer over de auteur. Charel Cambré, geboren in 1968, studeerde animatiefilm maar raakte als striptekenaar aan de bak bij onder andere Suske & Wiske weekblad (met de strip Streetkids), de Pfaffs, Spring, Mega Mindy,... Een mooie waslijst dus. Zijn laatste realisatie is misschien wel de meest besprokene: Amoras, de ten hemel geprezen spin-off van de klassieke Suske & Wiske-verhalen. Naast dit alles is hij bovendien cartoonist voor verschillende tijdschriften. Dit laatste bracht hem tot deze bundel van zoekprenten.

Gespreid over 2 pagina’s krijgen we telkens een totaalbeeld voorgeschoteld van een of andere situatie, gaande van restaurantbezoek tot een uitje op het strand. De cartoons zijn bevolkt door BV’s die meestal tot eenzelfde groep behoren zoals koks, stripfiguren, voetbalhelden, politici,... In die amusante sfeerbeelden waarin de betreffende personen een prachtige cartooneske uitstraling krijgen, dient de lezer (nou ja) op zoek te gaan naar een verloren voorwerp van een van de aanwezige BV’s. Dat kan gaan van de lippenstift van Astrid tot de gom van de tekenaar. Niet elke zoektocht is even moeilijk en verschillende attributen zijn vrij snel gevonden. Bij andere is het iets moeilijker. Voor de minder vasthoudenden onder ons: op de laatste bladzijde vind je de oplossingen. De auteur is trouwens ook duidelijk een fan van Thomas Pips, want deze bekende stripfiguur siert menige pagina, evenals het muisje en de halsboord die op de zoekplaten van die wielrenner voorkomen. Een extra zoekopdrachtje dus!

Cambré kan duidelijk tekenen. Zijn cartooneske weergave van bekende koppen is uitermate geslaagd en de figuren zijn dan ook erg herkenbaar. Ik vraag me wel af of er een markt is voor deze hardcover-uitgave. Gezien het feit dat de meeste artefacten vrij snel gevonden zijn is de zoek-fun er vrij snel af. Volgens mij zal het vooral een jonger publiek zijn dat zich door dit boek zal aangesproken voelen.

Besluit: mooie tekeningen maar voor mij toch te eenvoudig van opzet. Een budgetvriendelijkere softcover was hier meer op z’n plaats geweest.