Slag om Arnhem, September 1944 2 Hotel Hartenstein
3 Adelaar en Pegasus

Na het beklijvende eerste deel uit deze trilogie is het nu tijd om deel twee en drie te lezen en te beoordelen. Het verwachtingspatroon was ten gevolge deel 1 zeer hoog en dat is altijd riskant. Kan de rest van de reeks deze teneur aanhouden of begint het verhaal af te kalven?

Maar eerst een korte duiding van het verhaal (wil je meer weten over de slag zelf verwijs ik met graagte naar de pagina van Wikipedia:http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Arnhem
De slag om de brug van Arnhem werd verloren door de geallieerden. De soldaten van het Britse leger worden door de Duitse soldaten omsingeld en moeten vechten voor hun leven.
Een Poolse divisie, onder leiding van Generaal Sosabowski, moet in het Gelderse Driel voor verlichting zorgen.

Deel twee handelt dus het hoofdstuk af over de gebeurtenissen in Oosterbeek waar deel drie zich concentreert op de gevechten van het Poolse leger in Driel. In het laatste deel krijgen alle verhaallijnen van de vorige delen een samenloop. we komen alles te weten over de verliefdheid van Pleun en haar Engelse soldaat Jack, we maken de afloop mee van het veldhospitaal in de oude pastorie en we zien hoe de soldaten moeten vechten als bezetenen om onder de zware druk van het Duitse leger uit te geraken.

Indrukwekkend is de handeling van één man die de hele oorlog in Arnhem een andere wending gaf. Het veer bij Driel had er kunnen voor zorgen dat de Slag totaal anders was verlopen. Maar de veerbaas Peter Hensen kapte de kabels door om te voorkomen dat die in de handen van de Duisters zou vallen om op die manier de ondergang van de geallieerden te bespoedigen. Een begrijpelijk actie van deze brave man die voor deze slag een totaal ander verloop gebracht heeft.

Wat de taal betreft is er een begrijpbare stijlbreuk in deel drie. Waar Hennie Vaessen in de twee eerste delen opteert om de taal eigen te houden aan het regiment of inwoner stapt hij in deel drie gelukkig af van dit standpunt. De Polen spreken gewoon Nederlands met hier en daar een Poolse krachtterm of begroeting. Ben je het Engels of Duits niet machtig, geen paniek. Vaesen stelt een website ter beschikking waar je mooi de Nederlandse vertalingen kan vinden.

Het verhaal is geen zwart/wit verhaal. Niet alle Duitsers zijn rabauwen en niet alle geallieerden zijn engeltjes. Het verhaal combineert de ruwheid van de oorlog met de gevleugelde liefde tussen twee onbekenden. Het gruwelijke van deze slag om Arnhem wordt wel in de verf gezet, en met reden. De praktijken die dokters op hun patiënten moesten uitvoeren laten niets aan de verbeelding over. Het was dan ook dweilen met de kraan open. Diegene die het meest kans hadden op overleven werden eerst geholpen, de zwaar gewonden pas erna. Vaak kwam men niet eens toe aan het verzorgen van deze laatsten waardoor die een gruwelijke dood stierven. En nog heeft het mensdom niets geleerd. Niet voor niets dat men voor het woord 'mens' koppelt aan 'dom'.

Henri Vaesen heeft dus weer twee werkjes afgeleverd die meningen met jaloezie zullen bewonderen. Het is niet eenvoudig om de verschrikking van een oorlog om te zetten naar een strip en je niet te beperken tot het tonen van het monsterlijke van deze strijd. Vaesen verteld op zijn manier het epos aan de hand van documentatie maar gebruikt ook zijn eigen verbeelding in het verhaal om alles aannemelijk te maken voor de lezer en die niet van de ene gruwel in de andere te storten. Het toont de moed van de Nederlanders die de soldaten onderdak bieden en toch ook de menselijkheid van de Duitsers die ook slecht hun door hogere officieren opgelegde taken uitvoeren. Vaesen tracht de oorlog maar vooral zijn pionnen, zij het nu Engelsen, Polen, Duitsers of Nederlanders, begrijpbaar te maken. Wat drijft deze mensen en waarom doen ze dit.

Een zeer aan te raden trilogie die ons nog even doet stilstaan bij de waanzin van de oorlogen. Die van toen maar ook die van nu.