Miss Oktober 2 Dode van de maand

Als je mij vraagt wat de kenmerken zijn van een goede strip dan zou ik na even nadenken misschien met het volgende antwoord komen: ik hou van een goed getekend, spannend verhaal in een leuke setting die niet uitgemolken wordt tot in het oneindige. Dan is deze reeks eigenlijk voor mij een voltreffer: we krijgen een spannend moordverhaal voorgeschoteld in de Verenigde Staten begin de jaren zestig van de vorige eeuw. De seriemoordenaar maakt van zijn slachtoffers telkens een lugubere fotoreportage als waren zijn slachtoffers de centerfolds van de maand in playboy. De slachtoffers zijn dan ook allemaal knappe jonge vrouwen. Het verhaal wordt in drie delen verteld en de tekenaar Queireix heeft al zijn strepen verdient, voor mij was hij de beste tekenaar uit enkele andere reeksen van scenarist Desberg : I.R.$. All Watcher en Empire U.S.A.

Viktor Scott, het knappe hoofdpersonage uit deze reeks, is doof geworden na een gewelddadige verkrachting. Aangezien haar rijke vader de zaak in de doofpot wil stoppen gaat ze zelf op zoek naar de dader, daarvoor huurt ze een privédetective in: Juanita Jones. Om aan geld te raken om haar te betalen gaat ze zelf als inbreekster aan de slag. Het enige spoor dat ze heeft is een nummer op een luciferdoosje, maar als ze een geheimzinnige briefje krijgt van iemand die geld vraagt in ruil voor informatie raakt de zaak in een stroomversnelling. Tegelijkertijd is Jordan Clegg, de klassieke politie-inspecteur op zoek naar de “playmate serial killer”. Hij wordt daarbij intern tegengewerkt door Ariel Samson, een jonge, ambitieuze flik die de zaak zelf wil oplossen. Hij wordt echter op een zaak van inbraken gezet. De seriemoordenaar blijft nog buiten beeld, maar je voelt dat het iemand uit de omgeving van Viktor moet zijn. De moorden zijn allemaal uitstekend voorbereid, en Viktor wordt al bestempeld als “miss oktober”.

Kortom alle kaarten liggen al op tafel om er een heerlijke finale van te maken in het volgende afsluitende deel.