Ekhö de spiegelwereld 1 New York

Het was een mager jaar voor Arlestonstrips in ons taalgebied: amper 2 strips zijn er van zijn hand verschenen. Nog een geluk dat hij een nieuwe reeks heeft opgestart: Ekhö.

"Weer een Arlestonreeks", hoor ik menig stripliefhebber zuchten. Afgaande op de - laten we eerlijk zijn - eenheidsworst die we de laatste jaren veelal gekregen hebben, is dit een normale reactie. Maar ja, als je een slordige 2000 reeksen hebt, is het moeilijk origineel te blijven.
En toch. Ekhö is een leuke nieuwe reeks.

Fourmille, een jonge bevallige dame, reist met het vliegtuig naar New York. Plots wordt ze door een eekhoorn aangesproken, om daarna, samen met haar buurman, naar een alternatieve aarde gekatapulteerd te worden: De spiegelwereld van Ekhö. Ze vliegt nog steeds, maar dan in een soort doos die aan een draak vastgeklonken is. De New Yorkse skyscrapers lijken uit een fantasywereld te komen. Daar aangekomen krijgt ze van de Preshaunen, notairs-eekhoorns, te horen dat zij de erfenis van haar tante Odalie krijgt: een managementbureau voor artiesten. Maar ze krijgt meer dan dat: haar tante lijkt part-time gereïncarneerd in haar. Haar buurman probeert ondertussen te overleven in Central Park, een jachtterrein vol gevaarlijke dieren en verboden zones. En die Preshaunen lijken een zwaar geheim te bewaren.

Arlestons nieuwste staat bol van de verwijzingen naar onze wereld, maar dan op zijn fantasy's weergegeven. Een vermakelijk concept. De Brooklyn bridge, de Chrysler building, het Vrijheidsbeeld, ze zijn er allemaal, maar dan anders. En we krijgen nog een leuk verhaal vol humor en actie op de koop toe. Gekoppeld aan de zwierige tekeningen en rondborstige dames van Barbucci geeft dit een mooi begin van een goeie nieuwe reeks.

En nu theetijd, want het begint te kriebelen.