Urbanus 155 De gedroomde kans

Urbanus is reeds jarenlang dé grensverleggende stripreeks voor het jeugdige publiek. Het gevolg is wel dat men steeds verder moet trachten te gaan zonder al te schokkend te worden. Nu weet ik niet of dit laatste wel zo goed gelukt is. Zowat alle controversiële thema’s komen aan bod en er wordt wel heel weinig aan de verbeelding overgelaten. Ongetwijfeld zullen (jonge) tieners hier best wel plezier aan beleven. Alles wat ‘verboden’ is, trekt immers aan?!
Aliens, condooms, castratie, een transgender persoon, ontucht met de pastoor, wiet... de auteurs hebben duidelijk niet veel felbesproken thema’s overgeslagen in dit album. Zonder twijfel zullen heel wat ouders bedenkelijk de wenkbrauwen fronsen als ze deze lectuur onder ogen krijgen. Zelf had ik er geen problemen mee. Het is over-the-top amusement, zo absurd dat het bij wijlen weer plezant wordt. Maar of ik het aan m’n zoontje van 7 zou geven, dat is weer een ander paar mouwen natuurlijk.
Over de tekeningen moet ik niet teveel uitweiden, want die zijn genoegzaam bekend. Willy Linthout zet de goed gekende personages nog steeds duidelijk herkenbaar en heel karikaturaal op papier. Geen kunstwerken, wel humoristische tekenwerk dat past bij de inhoud.

Tot slot kan ik het toch niet laten om te vermelden dat de verklaring voor de titel van dit album pas in het laatste prentje wordt opgehelderd. Spannend, hé?!

Besluit: de auteurs hebben weer een gewaagd exemplaar uit hun pen getoverd waar een jeugdig publiek zeker z’n plezier mee zal beleven. Eerder preutse mensen laten dit beter in de schappen staan. ;-)