Amoras 2 Jérusalem

De marketingmachine van Standaard Uitgeverij draait reeds geruime tijd op volle toeren om van Amoras, de volwassen versie van Suske en Wiske, een mega-succes te maken. Nu weet iedereen wel dat marketingpraat meestal met de nodige korrels zout moet genomen worden. En ja, het moet gezegd: ik heb behoorlijk lang erg sceptisch gestaan tegenover deze spin-off en het duurde dan ook een hele tijd vooraleer ik me het eerste deel, ‘Suske’ aanschafte, maar de erg goeie kritieken haalden me over.
In deel 1, waarvan u HIER een uitgebreide recensie kan lezen, belandden de adolescente Suske en Wiske op het eiland Amoras anno 2047. De confrontatie met die toekomstige wereld was op z’n minst schokkend te noemen.
Dit tweede deel start waar het eerste eindigde: bij de dood van Wiske. Veel tijd om te rouwen heeft Suske niet, want de trawanten van Krimson zijn hem al op het spoor. In ‘Jérusalem’ leren we het gelijknamige meisje dat Suske ontmoette, beter kennen. Stukje bij beetje leren we waar ze vandaan komt en wat haar drijft. Samen met deze onthullingen wordt ook een tipje van de sluier gelicht omtrent de gebeurtenissen die Amoras in de huidige staat hebben doen belanden.
Ook het heden wordt niet vergeten. Het verhaal switcht continu tussen het nu (met Sidonia, Lambik, Jerom en Barabas) en de toekomst. De auteurs hebben hun zaakjes duidelijk goed op orde, want het vormt geen enkel probleem om alles mooi te volgen.
Tot slot ook even meegeven dat het einde 2 serieuze cliffhangers brengt die het ongeduld van menig lezer op de proef zal stellen.
OK, ik moet het toegeven: deze reeks heeft me echt héél positief verrast! De actie spat van de bladzijden en het verhaal zit erg goed in elkaar. Een geslaagde combinatie van spanning en actie. Bovendien slaagden de auteurs er in om de karaktertrekken van de oorspronkelijke helden te behouden. Hoewel alle personages, gaande van Sidonia tot Krimson, een enorme metamorfose ondergingen, zowel in leeftijd als in grafische weergave, blijven hun persoonlijkheden erg herkenbaar. Heel wat typerende trekjes zijn behouden, maar tegelijkertijd ook volwassener gemaakt. Schelden, drinken, agressie en hier en daar een streepje naakt: het is er allemaal. Slechts zelden heeft een spin-off mij zo kunnen bekoren!
Ook het tekenwerk is een schot in de roos. Het toekomstbeeld komt mij realistisch over en alles zindert van de actie. Dit is zeker geen statisch geheel. De gelaatsuitdrukkingen zijn bovendien erg sprekend, waardoor dat realistische gevoel nog versterkt wordt. Kort gezegd komt het er op neer dat zowel tekeningen als inkleuring een heel stuk volwassener ogen, net als z’n personages.

Besluit: ja, ik ben fan! Dit een erg geslaagde reeks die het verdient om in vele (boeken)kasten te staan. Standaard Uitgeverij mag met recht en reden trots zijn op dit product. Laat deel 3 maar snel komen!